Punere la pamant in LEA 20 kV in direct, la ceas de seara by Laurentiu Copaceanu


Laurentiu a fost la locul potrivit, la momentul potrivit si a avut inspiratia sa filmeze arcul electric asociat unei puneri la pamant intr-o LEA 20 kV

Adoua zi de dimineata, la locul faptei Laurentiu a putut fotografia izolatorul IsNs defect: rupt dupa conturnare

Dupa ruperea izolatorului  punerea la pamant s-a izolat LEA 20 kV a ramas in functiune. Pe lumina, la controlul liniei, s-a constatat izolatorul ceramic defect si s-a inlocuit.

 

 

 

 

Etichete: , , , , , , , , , ,

8 răspunsuri to “Punere la pamant in LEA 20 kV in direct, la ceas de seara by Laurentiu Copaceanu”

  1. Iacob Mihai Says:

    Buna ziua,

    Prima data am participat in direct la manifestarea unei puneri la pamant pe retea de 6 KV cu nul tratat prin bobina in 1976 in Combinatul Siderurgic Galati. Era tot seara si mi s-a parut graznic. Punerea la pamant s-a facut pe un cablu flexibil care alimenta un utilaj mai mare consumator de energie mobil (Masina de scos minereu din stiva).

    Punerea la pamant s-a datorat unei interventii proaste la acel cablu flexibil ,in esenta nu se curatase bine grafitul de pe suprafata exterioara a izolatiei celor trei faze. Oarecum eram tanar inginer si nu-mi pusesem probleme de alimentare cu energie ci doar de automatizare, Intrucat la acea vreme nu era internet, nu erau informatii , abia peste mai mult de un an am reusit sa inteleg urmatoarele:

    1) De ce era grafit deasupra izolatiei,
    2) De ce era grafit si pe partea interioara a izolatiei (partea izolatiei in contact cu firele de CU).

    Eu am facut armata la tancuri si fenomenul punerii la masa era similar cu o tragere de noapte cu tancul.

    Oricum noua nu ne spusese nimeni pana atunci (nici in facultate) multe lucruri despre materiale, fenomene,etc. Tarziu in practica le-am invatat pe cele care le-am intalnit si a trebuit sa le rezolv.

    Oricum motivarea tehnica a executiei cablului am primit-o tarziu de la firma producatoare de cablu , care pentru cablul nostru atunci era SIEMENS. Stiu ca mai tarziu SIEMENS a vandut divizia de cabluri la Pirelli. La insistentele noastre ne-au trimis cartea tehnica a cablului si consideratii teoretice privind constructia.

    Iacob Mihai.

    • stoianconstantin Says:

      Buna ziua,

      Citesc cu placere comentariile Dvs! Stiu ca ati avut in Combinatul Siderurgic Galati parte de o experienta profesionala deosebit de complexa.

      Apreciez si eu ca este foarte important ca atunci cand ne confruntam cu experiente practice trebuie sa facem efortul sa le conexam cu partea teoretica.

      Abia in momentul in care reusim sa facem acesta conexiune intelegerea este deplina si creste mult valoarea experientei practice.

      Toate cele bune,
      SGC

  2. Badea Romulus Says:

    Interesant fenomenul de instabilitate a punerii la pamant.

    Acum, pe internet, pentru cei curiosi si doritori sa vada efectele curentului electric, se gasesc o multime de filmulete cu tot felul de incidente sau avarii la diverse nivele de tensiune.

    Personal am vazut in termocentrala de la Brazi efectele debitarii pe scc pe partea de 6kV a unui trafo de 25 MVA 110/6kV si am trait inchiderea unui separator de 110kV cu CLP-ul inchis (interblocajul mecanic s-a rupt).

    In primul caz, in septembrie1996, am constatat pulverizarea a 4 celule de 6kV tip Bailesti (efectiv sau topit si vaporizat – dupa stingerea incendiului nu mai era nimic pe locul lor). Si totul a fost generat de o mentenanta necorespunzatoare – pentru cei ce cunosc aceste celule, stiu ca trecerea dintr-o celula in alta se facea cu barele protejate in niste teci electroizolante – acestea nu au mai fost puse la locul si pe pozitia lor, si de aici tot necazul, cu indisponibilizarea de aproape un an.

    Al doilea caz a fost undeva in vara lui 2002, cand tot dupa o reparatie de mantuiala la separator, nu s-au verificat si interblocajele mecanice, fapt ce a dus in final la punerea la pamant a intregii statii de 110kV. La acesta am asistat, din fericire, de la distanta. Va pot spune ca atunci cand traiesti asa ceva, cred ca nu uiti toata viata.

    Din fericire ambele avarii au fost fara victime omenesti.

    Genul asta de incidente erau prezentate personalului de exploatare si celor de la reparatii pentru a constientiza efectele unei proaste reparatii sau proaste operari. Nu stiu daca astazi se mai fac astfel de instructaje, dar cred ca ar fi foarte utile.

    • stoianconstantin Says:

      Intradevar, „atunci cand traiesti asa ceva, cred ca nu uiti toata viata”! E dureros de mult adevar aici!

      Este super bine daca te multumesti sa inveti din experienta altora si din fimlulete si instruiri!!

      SGC

  3. Iacob Mihai Says:

    Buna ziua ,

    Fiind liber (si la privat) am venit la serviciu sa iau niste harti ca sotia imi spune „sa mai facem ceva si pentru noi”. Adica sa margem intr-o excursie.

    Citind comentariul domnului Stoian despre celulele Bailesti mi-a trecut un fior rece pe spate desi sunt 33 de grade Celsius.

    Eu in 1978 am luat foc efectiv la explozia unei celule Bailesti. Eram tanar, eram imbracat in echipament de protectie din plastic (asa era atunci).

    Consider ca eu am avut dea lungul timpului un inger pazitor foarte atent cu mine si ca a tinut cu mine. Casca si viteza mea reactie (maxim 1,5 secunde m-am dezbracat ) a facut sa nu fiu o torta.

    De ce?

    Cum spuneam noi aveam utilaje alimentate pe 6 KV de (250-630)KW, care functionau in flux. Din cauza unor evenimente si a numarului mare de utilaje in flux (peste 60 interconectate pe cate un flux) orice oprire a unuia le opreau pe toate.

    Din acest motiv acele intrerupatoare I.O.(intrerupator ortojector) faceau sute de manevre pe zi. Uleiul se innegrea si un intrerupator (probabil si cu alte puncte slabe) a explodat si a aruncat ulei ars, cupru topit in toate directiile inclusiv spre mine care venisem si facusem o resetare in compartimentul de relee.

    M-am vazut la un moment dat intr-un cerc de foc (de fapt n-am mai vazut nimic) si cei doi electricieni care erau cu mine strigau ca „a luat foc sefu”.

    Eu m-am dezbracat in max. 1,5 secunde si m-am ales doar cu fata arsa partial. Evident am fost luat la spital si prin interventia partidului mi s-a pus la dispozitie medicamente din import si nu am nici un semn pe fata.

    S-au distrus 5 celule cu tot cu cea care a explodat. Voi povesti mai tarziu studiul care l-am facut ulterior si cate „greseli de moarte facusem pana atunci.”

    • stoianconstantin Says:

      Intradevar o experienta terifianta!

      Astept cu interes detaliile. Simt ca se pune de un articol dedicat cazului!

      SGC

  4. Iacob Mihai Says:

    Buna ziua,

    Dupa cum spuneam am parasit statia cu salvarea.

    Ingerul meu pazitor a fost din nou cu mine, intrucat imediat s-a auzit de accident si am fost ajutat cat s-a putut. Spre deziluzia multora pot spune ca s-a facut aproape tot ce se putea sa fiu salvat integru.

    Am scapat fara nici o urma pe fata datorita unor spray_uri care la noi nu erau dar pe „caile scurte au fost aduse.” O luna (luna mai 1978 )nu am fost de loc la serviciu. Mi s-a spus de catre medici ca secretul este sa nu ies din casa si nu am iesit o luna. Nu am spus ca am fost tratat acasa deoarece la sectia de arsi se statea cate trei in pat si neoficial mi s-a spus ca acasa este de 1000 de ori mai bine. In fiecare zi venea cineva de la spital si ma vedea.

    In tot acest timp nu am tinut legatura decat prin telefon. Nu am acceptat sa vina nimeni la mine. Dar tot in acest timp m-am tot gandit de ce s-a intamplat asta?

    Nimeni la serviciu nu a schitat nicio investigatie. Eu mi-am luat CO si nici nu am declarat accident de munca.

    Celula arsa s-a inlocuit cu totul(aveam compartimente de relee prefabricate) si carucioare gata reglate pentru celulele mai importante. Celelalte 4 (patru celule au suferit doar distrugeri mecanice si au fost refacute provizoriu.

    Oricum fluxul integrat (firul de otel lichid) al combinatului s-a diminuat la 50% pentru 16 ore, intrucat pe acest flux trecea 50% din activitatea firului lichid. S-a ajuns pana la Ministrul Metalurgiei cu informarile.

    Dupa ce am venit am inceput investigatiile pe cont propriu. Pentru mine era de neinteles ce s-a intamplat.

    Ce am constatat:

    -celulele care actionau motoare aveau CLP care era antrenat de carucior la manevre,

    -vizibilitatea in celule era practic zero intrucat micile vizoare din plexiglas se incetosau in cateva luni si nu se mai vedea nimic (CLP, brosare contacte, etc),

    -un carucior de la o celula nu se potrivea mecanic in alta parte, noi trebuia sa avem cate un carucior cu intrerupator reglat mecanic pentru fiecare celula „vitala’ adica celule din flux.

    Pentru investigatii am facut urmatoarele:

    -am cautat documentatie pentru intrerupatoare ortojectoare (pana atunci nu ne-a interesat decat mecanism MR3,)

    -am cautat informatii tehnice pentru tot ce era in celula, in acest sens am fost chiar la Bailesti si Craiova (Electroputere),

    -am demontat intrerupatorul care a exploadat,

    -am cautat CLP_ul de la celula dar nu l-am gasit, celula nu mai avea CLP,.

    Ce am aflat si trebuia sa stiu mai inainte:

    1) Intrerupatoarele ortojectoare (IO) acceptau (prin carte tehnica) o manevra (cuplare_decuplare) la minim 30 minute si noi faceam sute pe zi,

    2) Nu se contorizau manevrele (am introdus contorizarea manevrelor cu doua contoare, unul neresetabil si unul resetabil),

    3) Am constatat ca IO_ul avea simpla izolatie fata de masa adica izolatia fata de masa era asigurata doar de ulei , ceea ce mie nu mi se pare tocmai OK,

    4) Materialele _trecerile izolante erau dintr-un material foarte higroscopic, le-au inlocuit cu sticlotextolit , care abia intra pe piata (cel putin la noi in combinat)

    5) Am introdus rezistente anticondens (celulele noastre nu aveau)

    6) Am introdus un regim draconic de verificare ulei si schimbare la un numar de manevre curente si imediat dupa fiecare rupere „la scurt”.Foarte des se ardeau motoare si declansau intrerupatoarele pe scurt,

    7) Pentru anumite utilaje ni s-a permis sa schimbam intrerupatoarele IO cu intrerupatoare de import cu suflaj magnetic si cu aer,”Merlin_Gerin”, firma care acum pare-se ca este in consortiul SCHNEIDER,

    8) Am pus microintrerupator la CLP cu blocare permisie anclansare si semnalizare.

    Oricum la demontarea intrerupatorului am gasit doua cai de curent (doau faze) sudate (contact fiX_tulipa cu tija_contact mobil) si evident camerele de stingere exploadate, inclusiv cupru topit,

    O camera nu era exploadata dar avea uleiul ca o smoala,

    Nu pot fi sigur dar ce s-a intamplat nu cred ca se putea intampla decat daca CLP_ul nu s-a deschis la introducerea caruciorului cu intrerupator in celula coroborat cu puterea mica de rupere datorata uleiului murdar. CLP_ul nu l-am mai gasit, nu stiu a fost aruncat intentionat sau din ignoranta.

    Vreau sa spun ca din 1978 si pana in 2002 cand am plecat din combinat nu am mai avut nici un eveniment similar. Au fost alte fenomene, dar daca va fi cazul le vom detalia.

    • stoianconstantin Says:

      Impresionant!

      Remarcabil efortul facut pentru insanatosirea Dvs!

      Intradevar, desi robuste, celulele Bailesti respectiv echipamentul produs la Electroputere avea limitarile lui. Mie imie este clar (nu stiu daca v-am spus dar am facut liceul metalurgic la Hunedoara specializarea electromecanic. Am facut si toata practica in Combinatul Siderurgic) inteleg foarte bine conditiile de exploatare si solicitarile la care au fost supuse echipamentele electrice. Nu cred sa fi fost altundeva in industrice conditii mai severe!).

      In retele fiecare eveniment era prelucrat intr-o circulara dedicata iar concluzii de genul celor stabilite de Dvs migrau in normativul de protectia muncii respectiv in instructiuni de exploatare si in fise tehnologice. Institutional se invata din greseli.

Lasă un răspuns

