Influenta asupra CPT a echilibrarii sarcinii in lungul retelele stradale


SGC 2010

Mai nou ne oripilam la ideea existentei incarcarilor dezechilibrate in retelele stradale cu gandul la cresterea pierderilor tehnologice (CPT) determinate de aceste incarcari dezechilibrate. Este o realitate faptul ca regimurile dezechilibrate s-au generalizat in SEN la toate nivelurile de tensiune. Pentru a asigura o incarcare echilibrata a retelelor stradale trebuie sa ne adecvam metodele de monitorizare si solutiile pe echilibrare pe care le luam.

Practica de a emite judecati de valoare bazate pe o simpla masuratoare a incarcarii fazelor unui circuit la un moment dat denota o abordare simplista, neprofesionista,  care nu este menita sa ne conduca la rezultate corespunzatoare pe termen lung. Incarcarea fazelor unui circuit de retea stradala este un fenomen statistic cu o dinamica specifica fiecarui circuit dependenta de  receptoarele care poat fi utilizate de clientii alimentati cu energie electrica din respectivul circuit si de modul in care acestia utilizeaza respectivele receptoare electrice.

Uneori incercarea de a repartiza numeric echilibrat consumatorii pe fazele retelei poate asigura un grad rezonabil de echilibrare a incarcarii fazelor. Succesul metodei depinde de cat de mult se aseamana curbele de sarcina ale fiecarui bransament. Daca gradul de cunoastere a curbelor de sarcina ale bransamentelor care sunt alimentate dintr-o retea stradale este suficient de mare atunci se poate proiecta redistribuirea consumatorilor pe fazele Ljt in lungul liniei astfel incat sa ne asiguram optimizarea pierderilor.

Chiar si in situatia unui demers de proiectare a distributiei consumatorilor pe fazele Ljt in lungul circuitului bazat pe prognozarea curbelor de sarcina vor exista dezechilibre. Statistic poate ca ar trebui sa definim un grad rezonabil / tehnic acceptabil al dezechilibrelor in retelele stradale respectiv ar trebui sa ne gandim si la metode de echilibrare dinamica a consumului

In scopul deschiderii unei presupuse suite de articole / comentarii legate de tema echilibrarii va propun o analiza a unui circuit jt echilibrat la postul de transformare in 5 ipoteze de distribuire a sarcinii in lungul Ljt

V1 Consumul echilibrat pozitionat concentrat la distanta L/3 de postul de transformare

v1

formula v1

V2 Consumul echilibrat pozitionat concentrat la distanta 2L/3 de postul de transformare

v2

formula v2

V3 Consumul echilibrat pozitionat concentrat la capatul retelei stradale

v3

formula v3

V4 Consumul echilibrat distribuit neuniform pe cele trei faze (dezecilibrat) in lungul retelei stradale  retelei stradale

v4

formula v4

V5 Consumul echilibrat distribuit , echilibrat, in lungul retelei stradale  retelei stradale

v5

formula v5

Din exemplele date se pot formula urmatoarele concluzii:

  1. In cazurile analizate nu am avut pierderi pe conductorul de nul deoarece am analizat incarcari echilibrare fata de bara postului. Modelul complet presupune insa pe anumite setiuni de retea si circulatie pe conductor de nul
  2. Realizarea echilibrarii la bara PT poate fi una simplista care nu garanteaza atingerea obiectivului (presupus pentru acesta actiune) de minimizare a pierderilor. Dupa cum se observa pierderile depind foarte mult de modul cum este repartizata sarcina in lungul liniei. In exemplele luate pierderile variaza de la simplu la triplu!
  3. Abordarea problemei ar trebui sa fie de optimizare a repartitie a sarcinii in lungul liniei care sa ne asigure nu neaparat un consum echilibrat ci reducerea maxim posibila a pierderilor tehnologice
  4. Este posibil ca asigurand o echilibrare a momentelor sarcinii in cat mai multe din sectiunile transversale ale retelei stradale sa ne apropiem de obiectivul de optimizare a CPT
  5. Este necesar sa investim in modelarea reteleor stradale
  6. Este necesar sa fim preocupati de cunoasterea / prognozarea cat mai realista a curbelor de sarcina
  7. Este necesar sa investim in instrumente si metode de monitorizarea incarcarii RED
  8. Trebuie sa fim preocupati de promovarea solutiilor de echilibrare dinamica a sarcinii ca parte a algoritmilor de reducere CPT
  9. In proiete va trebui sa ne obisnuim sa inseram un capitol dedicat optimizarii incarcarii circuitelor prin astfel incat sa obtinem acea distributie a sarcinii pe faze si in lungul circuitului care ne asigura mimimizarea CPT

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 răspunsuri to “Influenta asupra CPT a echilibrarii sarcinii in lungul retelele stradale”

  1. Electrician autorizat Marius Serban Says:

    Un articol foarte interesant, care ar trebui citit atat de electricienii cat si de inginerii care activeaza in distributia energiei electrice!

  2. Klaxxy Says:

    Referitor la: …ar trebui sa ne gandim si la metode de echilibrare dinamica a consumului”. Exista asa ceva in practica? Ma gandesc ca, desi principial este relativ simplu, consumurile materiale s-ar putea dovedi prohibitive. Evident, ma gandesc la schimbarea consumatorilor pe faze fara trecere prin zero.
    Subiectul chiar mi se pare interesant, sunt curios ce abordari sunt la nivel global.

    • stoianconstantin Says:

      Problema a fost tratata in extenso in lucrarea Simetrizarea sarcinii RED Buta Adrian, Pana Adrian Editura Orizonturi Universitare Timisoara 2000. Va trimit pe email un extras din capitolul de concluzii
      SGC

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: