Ghid pentu racordarea producatorilor la RET/RED


 

CUPRINS

1. INTRODUCERE

1.1. Scop

1.2. Documente de referinţă

1.3. Solicitarea racordării la reţelele electrice

1.4. Glosar de termeni

2. EMITEREA AVIZULUI DE AMPLASAMENT DE CĂTRE OPERATORUL DE REŢEA

3. ETAPELE PROCESULUI DE RACORDARE LA REŢELELE ELECTRICE

3.1. Etapa preliminară de documentare şi informare a viitorului utilizator

3.2. Depunerea de către utilizator/ viitorul utilizator a cererii de racordare şi a

documentaţiei aferente pentru obţinerea avizului tehnic de racordare

3.3. Emiterea de către operatorul de reţea a avizului tehnic de racordare, ca ofertă de

racordare

3.4. Încheierea contractului de racordare între operatorul de reţea şi utilizator/ viitorul

utilizator

3.5. Realizarea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare

3.6. Punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare

4. ETAPELE PENTRU SOLUŢIONAREA NEÎNŢELEGERILOR APĂRUTE LA

ÎNCHEIEREA CONTRACTELOR DE RACORDARE

4.1. Medierea la nivelul operatorului de reţea

4.2. Procedura prealabilă la nivelul ANRE

4.3. Procedura propriu-zisă de soluţionare a neînţelegerilor

ANEXA: DEFINIŢII

1. INTRODUCERE

1.1. Scop

Scopul acestui ghid este de a furniza informaţii privind etapele procesului de racordare la reţelele

electrice, emiterea avizelor de amplasament de către operatorii de reţea şi procedura de soluţionare a

neînţelegerilor ce pot apărea în procesul racordării la reţelele electrice sau la emiterea avizelor de

amplasament.

Ghidul se adresează persoanelor fizice sau juridice care sunt interesate de racordarea la reţeaua

electrică a unui loc de producere.

În cadrul acestui document au fost selectate şi corelate prevederi din mai multe reglementări,

completate cu precizări concrete, cu scopul de a oferi celor interesaţi informaţii cât mai clare şi utile.

1.2. Documente de referinţă

Procesul de racordare la reţelele electrice de interes public este reglementat, în condiţiile

precizate prin legislaţia primară şi secundară în vigoare.

Actele normative aplicabile sunt:

HG nr. 90/2008 – Regulament privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes

public, denumit în continuare Regulament; http://www.anre.ro, rubrica „Legislaţie\Norme

Tehnice\Racordare la reţele de interes public”;

Ordinul ANRE nr. 48/2008 – Metodologie pentru emiterea avizelor de amplasament;

http://www.anre.ro, rubrica „Legislaţie\Norme Tehnice\Reglementări tehnice”;

Ordinul ANRE nr. 129/2008 – Regulament privind stabilirea solutiilor de racordare a

utilizatorilor la retelele electrice de interes public; http://www.anre.ro, rubrica „Legislaţie\Norme

Tehnice\Racordare la reţele de interes public”;

Decizia ANRE nr.2741/ 2008 – Procedură privind colaborarea operatorilor de distribuţie,de

transport şi de sistem pentru avizarea racordării utilizatorilor la reţelele electrice; http://www.anre.ro,

rubrica „Legislaţie\Norme Tehnice\Reglementări tehnice”;

Ordinul ANRE nr. 28/2010 – Avize tehnice de racordare – continut cadru; http://www.anre.ro, rubrica

„Legislaţie\Norme Tehnice\Racordare la reţele de interes public”;

Ordinul ANRE nr. 09/2006 – Contractul cadru de racordare la reţelele electrice de distribuţie

pentru utilizatori la care tariful de racordare este stabilit total sau parţial pe bază de deviz,

respectiv Contractul cadru de racordare la retelele electrice de distributie pentru utilizatori la care

tariful de racordare este stabilit corespunzator unor scheme standard, pe baza de tarife si indici

specifici; http://www.anre.ro, rubrica „Legislaţie\Norme Tehnice\Reglementări tehnice”;

Ordinul ANRE nr. 38/2007 – Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea

contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare

a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea; http://www.anre.ro, rubrica „Legislaţie\Norme

Tehnice\Racordare la reţele de interes public”;

Ordinul ANRE nr.28/2003 – Metodologie de stabilire a compensaţiilor băneşti între utilizatorii

racordaţi în etape diferite, prin instalaţie comună, la reţele electrice de distribuţie; http://www.anre.ro,

rubrica „Legislaţie\Norme Tehnice\Reglementări tehnice”;

Ordinul ANRE nr.29/2003 modificat prin Ordinul nr.54/2008 – Metodologie de stabilire a

tarifelor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasă tensiune;

http://www.anre.ro, rubrica „Legislaţie\Norme Tehnice\Reglementări tehnice”;

Ordinul ANRE nr. 15 /2004 modificat şi completat prin Ordinul nr.55/2008 pentru Aprobarea

tarifelor si indicilor specifici utilizati la stabilirea tarifelor de racordare a utilizatorilor la retelele

electrice de medie şi joasă tensiune; http://www.anre.ro, rubrica „Decizii şi ordine\Ordine”;

2

Ordinul ANRE nr. 32/2005 pentru Aprobarea tarifelor de emitere a avizelor de amplasament şi

a avizelor tehnice de racordare practicate de operatorii de distribuţie; http://www.anre.ro, rubrica

„Decizii şi ordine\Ordine”.

Actele normative în vigoare şi menţionate mai sus sunt reglementări valabile atât pentru

operatorii de reţea cât şi pentru utilizatorii reţelelor electrice.

1.3. Solicitarea racordării la reţelele electrice

Utilizatorii/ viitorii utilizatori au obligaţia solicitării avizului tehnic de racordare sau a

actualizării acestuia, înainte de a începe executarea instalaţiei de utilizare care urmează să fie

racordată la reţea, respectiv modificarea unei instalaţii de utilizare existente.

Ca răspuns la cererea de racordare scrisă a persoanei interesate, operatorul de reţea, după caz:

  • · emite avizul tehnic de racordare, aprobând astfel racordarea la reţeaua electrică, în situaţiile:

a) apariţiei unui loc de producere nou;

b) separării instalaţiilor unui utilizator de instalaţiile altui utilizator, în vederea racordării

directe a acestora la reţeaua electrică a operatorului de reţea;

  • · actualizează avizul tehnic de racordare prin care a fost aprobată racordarea unui loc de

producere, în situaţiile:

a) solicitării unui spor de putere faţă de puterea aprobată prin avizul tehnic de racordare;

b) modificării unor elemente de natură tehnică în instalaţia de utilizare, fără depăşirea puterii

aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru respectivul loc de producere;

c) modificării unor elemente de natură administrativă ale unui loc de producere existent, fără

depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare (schimbarea denumirii

utilizatorului sau a datelor de identificare a locului de producere, schimbarea titularului prin

preluarea obiectivului de la locul de producere);

d) modificării instalaţiei de racordare, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de

racordare (modificarea punctului de delimitare a instalaţiilor, modificarea punctului de

măsurare, sau creşterea gradului de continuitate în funcţionare asigurat de instalaţia de

racordare).

În cazul modificării unor elemente de natură administrativă ale unui loc de producere existent,

solicitarea actualizării avizului tehnic de racordare se face în termen de maximum 6 luni de la data

producerii modificării, perioadă în care avizul tehnic de racordare emis pentru locul de producere

respectiv îşi menţine valabilitatea.

1.4. Glosar de termeni

Definiţiile termenilor utilizaţi sunt prevăzute în Anexă.

3

2. EMITEREA AVIZULUI DE AMPLASAMENT

DE CĂTRE OPERATORUL DE REŢEA

Pentru emiterea avizului de amplasament, solicitantul trebuie să depună o cerere scrisă sau fişa

tehnică, însoţită de documentaţia corespunzătoare.

Þ Cererea sau fişa tehnică şi documentaţia anexată se depun direct la centrele teritoriale de

relaţii cu clienţii organizate de operatorul de reţea, respectiv prin intermediul structurilor de

specialitate din cadrul consiliilor judeţene sau locale.

Þ Cererea de emitere a avizului de amplasament cuprinde:

a) date de identificare a solicitantului ;

b) date pentru localizarea amplasamentului obiectivului;

c) denumirea obiectivului ;

d) informaţii energetice privind obiectivul – puterea aproximativă pentru care ar urma să solicite

racordarea la reţea, tensiunea, etc.

Þ Documentaţia anexată cererii de emitere a avizului de amplasament cuprinde:

a) certificatul de urbanism, în copie;

b) plan de încadrare în teritoriu, la scară, în 2 exemplare, vizat de către emitentul certificatului

ca anexă la certificatul de urbanism;

c) plan de situaţie, respectiv plan privind construcţiile subterane, la scară, în 2 exemplare, cu

amplasarea obiectivelor investiţiei, vizat de către emitentul certificatului ca anexă la

certificatul de urbanism. Din acestea trebuie să rezulte clar coordonatele viitoarei construcţii

sau instalaţii, în plan orizontal şi vertical faţă de puncte de reper fixe existente în teren pentru

a putea fi stabilită poziţia faţă de reţelele electrice din zonă.

Þ costuri: emiterea avizelor de amplasament se face contra cost, pe baza tarifelor aprobate de

ANRE prin Ordinul nr. 32/2005;

Þ termen de emitere: cel mult 15 zile calendaristice de la înregistrarea cererii pentru emiterea

avizului de amplasament şi a documentaţiei complete;

Þ condiţiile de compatibilitate dintre reţeaua electrică şi un obiectiv se stabilesc şi/sau se verifică

de regulă în cadrul unei fişe de coexistenţă elaborate de operatorul de reţea; cheltuielile legate de

elaborarea fişei de coexistenţă sunt incluse în tariful de emitere a avizului de amplasament;

Þ în cazuri de excepţie, justificate, pentru amplasamente sau zone la care stabilirea condiţiilor de

compatibilitate implică o analiză complexă, condiţiile de compatibilitate se stabilesc şi/sau se

verifică printr-un studiu de coexistenţă ; studiul de coexistenţă se elaborează, la comanda şi pe

cheltuiala solicitanţilor, de către operatorul de reţea sau de către alţi proiectanţi atestaţi;

Þ informaţii suplimentare se pot obţine consultând Metodologia pentru emiterea avizelor de

amplasament de către operatorii de reţea, aprobată prin Ordinul ANRE nr.48/ 2008.

Þ Avizul de amplasament favorabil va conţine, după caz, şi precizări privind:

a) respectarea unor condiţii sau restricţii în regimul de executare a lucrărilor şi realizare a

construcţiei;

b) informaţii generale referitoare la posibilităţile de racordare, inclusiv informaţii privind

eventuale lucrari de întarire sau de extindere a reţelei electrice, la etapele procesului de

racordare la reţea şi durata estimată pentru fiecare etapă, documentaţia şi datele necesare,

tarifele în vigoare practicate de operatorul de reţea;

c) stabilirea restricţiilor şi/sau interdicţiilor instituite în zonele de protecţie şi de siguranţă

aferente reţelei electrice;

d) atenţionarea solicitantului, după caz, asupra necesităţii obţinerii unor avize de amplasament

şi din partea altor deţinători de reţele electrice în zonă;

4

e) instalaţiile din zonă, aparţinând operatorului de reţea.

Þ Avizul de amplasament nefavorabil va conţine precizări privind:

a) motivele îndreptăţite ale refuzului;

b) precizări privind instalaţiile din zonă, aparţinând operatorului de reţea;

c) propuneri de soluţii care să permită emiterea unui aviz de amplasament favorabil.

3. ETAPELE PROCESULUI DE RACORDARE LA RETELELE ELECTRICE

Pasul 1: Etapa preliminară; documentarea şi informarea viitorului utilizator

Pasul 2: Utilizatorul/viitorul utilizator adresează cererea de racordare

şi documentaţia pentru obţinerea avizului tehnic de racordare

Pasul 3: Operatorul de reţea verifică termen: maximum 7 zile

documentaţia depusă de solicitant şi transmite

acestuia oferta de contract pentru elaborarea

studiului de soluţie

Pasul 4: Operatorul de reţea elaborează termen: maximum 3 luni pentru tensiune

studiul de soluţie şi îl transmite solicitantului reţea ³ 110 kV şi maximum 1 lună pentru medie

şi joasă tensiune

Pasul 5: Utilizatorul optează pentru una dintre termen: maximum 2 luni

variantele de soluţie stabilite în studiu şi avizate

de operatorul/ operatorii de reţea

Pasul 6: Operatorul de reţea emite şi transmite termen de la data înregistrării documentaţiei

către solicitant avizul tehnic de racordare complete depuse de utilizator: maximum 30 zile

pentru tensiune reţea ³ 110 kV şi maximum 10

zile pentru medie şi joasă tensiune, la care se

adaugă termenul pentru elaborarea studiului de

soluţie

Pasul 7: Utilizatorul solicită încheierea termen: 6 luni pentru tensiune reţea ³ 110 kV

contractului de racordare şi pentru locuri de producere cu Pi ³ 10 MW,

respectiv 3 luni pentru medie şi joasă tensiune

Pasul 8: Utilizatorul şi operatorul de reţea Operatorul de reţea are obligaţia să propună

încheie contractul de racordare utilizatorului proiectul de contract de racordare

în termen de: maximum 10 zile de la data

înregistrării cererii şi documentaţiei complete

Pasul 9: Operatorul de reţea realizează termen: prevăzut în contractul de racordare

instalaţia de racordare

Pasul 10: Operatorul de reţea pune sub tensiune termen: prevăzut în contractul de racordare

instalaţia de utilizare

5

3.1. Etapa preliminară de documentare şi informare a viitorului utilizator

Pasul 1: La cererea scrisă a solicitantului, operatorul de reţea are obligaţia să ofere în scris

informaţii generale privind condiţiile şi posibilităţile de realizare a racordării la reţea a unui loc de

producere, funcţie de datele caracteristice ale acestuia, prezentate în cerere. Dacă este cazul,

operatorul de reţea va comunica solicitantului:

 eventualele lucrări de întărire în reţea pentru care nu există posibilitatea realizării până la data

estimată pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare şi termenul posibil de realizare a

respectivelor lucrări de întărire, funcţie de informaţiile pe care le deţine la momentul respectiv;

 puterea disponibilă pentru racordare la data estimată de solicitant pentru punerea sub tensiune a

instalaţiei de utilizare (luând în considerare şi eventualele lucrări de întărire programate), în

zona respectivă şi în momentul respectiv.

Þ cererea se adresează direct sau se trimite prin poştă, la centrele teritoriale de relaţii cu clienţii

organizate de operatorul de reţea;

Þ costuri: informaţii oferite de către operatorul de reţea gratuit;

Þ termen de răspuns: cel mult 15 zile calendaristice de la înregistrarea unei cereri scrise.

3.2. Depunerea de către utilizator/ viitorul utilizator a cererii de racordare şi a documentaţiei

aferente pentru obţinerea avizului tehnic de racordare

P asul 2 : Utilizatorul/viitorul utilizator adresează cererea de racordare şi documentaţia pentru

obţinerea avizului tehnic de racordare

Þcererea de racordare se adresează:

a) operatorului de transport, pentru un loc de producere cu putere mai mare de 50 MVA;

b) operatorului de distribuţie care deţine contract de concesiune a serviciului public privind

distribuţia energiei electrice în zona respectivă sau altui deţinător de reţea electrică de interes

public, pentru un loc de producere cu putere de până la 50 MVA inclusiv.

Þ cererea şi documentaţia anexată acesteia se depun direct sau se trimit prin poştă la centrele

teritoriale de relaţii cu clienţii organizate de operatorul de reţea, unde cererea este înregistrată;

Þ solicitantul se poate adresa operatorului de reţea direct, prin împuternicit legal, prin proiectant de

specialitate sau prin furnizor;

Atenţie! cererea de racordare va fi în mod obligatoriu semnată şi de utilizator sau împuternicitul

legal al utilizatorului, dacă aceasta a fost întocmită de către un proiectant de specialitate sau de

către un furnizor;

Þ costuri: emiterea avizelor tehnice de racordare şi emiterea unui duplicat se fac contra cost, pe

baza tarifelor aprobate de ANRE prin Ordinul nr. 32/2005;

Þ Cererea de racordare cuprinde cel puţin următoarele informaţii:

a) datele de identificare a locului de producere, a utilizatorului şi, dacă este cazul, a

împuternicitului legal, a proiectantului de specialitate sau a furnizorului;

b) data estimată solicitată pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare de la locul de

producere, puterea prevăzută a fi evacuată şi evoluţia acesteia;

c) eventuale indicaţii privind grupul de măsurare a energiei electrice sau informaţii pentru

stabilirea acestuia;

d) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului referitoare la autenticitatea datelor şi la

conformitatea cu originalul a documentelor prezentate în copie, anexate cererii;

e) lista documentelor care compun documentaţia anexată cererii.

6

Þ Pentru un loc de producere nou, documentaţia anexată cererii de racordare cuprinde, dupa

caz:

a) datele tehnice şi energetice caracteristice locului de producere;

b) studiul de soluţie pentru racordarea la reţeaua electrică, în cazurile de excepţie în care acesta

a fost elaborat; de regulă, studiul de soluţie se elaborează ulterior înregistrării cererii de

racordare (a se vedea pasul 4 de la punctul 3.2.);

c) avizul de amplasament în copie, dacă acesta este necesar conform reglementărilor, pentru

obiectivul sau instalaţia ce se realizează pe locul de producere respectiv;

d) certificatul de urbanism eliberat în vederea obţinerii autorizaţiei de construire a obiectivului,

în termen de valabilitate, în copie;

e) planul de situatie, vizat de emitentul certificatului de urbanism ca anexă la acesta, pentru

construcţiile noi sau pentru construcţiile existente care se modifică, în copie. Pentru

construcţiile existente care nu se modifică este suficientă schiţa de amplasament cu

coordonate din care să rezulte precis poziţia locului de producere;

f) actul de proprietate sau orice alt înscris care atestă dreptul de folosinţă asupra terenului,

incintei sau clădirii în care se constituie locul de producere pentru care se solicită racordarea,

în copie. În cazul spaţiilor închiriate este necesar şi acordul notarial al proprietarului pentru

executarea de lucrări în instalaţiile electrice.

Þ Pentru un loc de producere existent, documentaţia anexată cererii de actualizare a avizului

tehnic de racordare cuprinde ultimul aviz tehnic de racordare obţinut anterior, la care se adaugă,

dupa caz:

 documentele menţionate mai sus, ce compun documentaţia anexată cererii de racordare

pentru cazul unui loc de producere nou, în situaţia solicitării unui spor de putere faţă de

puterea aprobată prin avizul tehnic de racordare;

 descrierea modificărilor respective, în situaţia modificării unor elemente de natură

tehnică în instalaţia de utilizare, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de

racordare pentru respectivul loc de producere;

 actele doveditoare privind schimbarea denumirii utilizatorului sau a datelor de identificare a

locului de producere, ori schimbarea titularului prin preluarea obiectivului de la locul de

producere, în situaţia modificării unor elemente de natură administrativă ale unui loc de

producere existent, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare;

 expunerea problemei a cărei rezolvare impune modificarea respectivă şi documente care să

susţină această cerere, în situaţia modificării instalaţiei de racordare, fără depăşirea

puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare.

Solicitantul are obligaţia de a anexa cererii de racordare numai documentele prevăzute la

art.12 din Regulament şi precizate mai sus.

P asul 3 : Operatorul de reţea verifică documentaţia depusă de solicitant

Þ termen: 7 zile calendaristice de la data înregistrării cererii de racordare;

Þ operatorul de reţea transmite solicitantului, în cadrul termenului de 7 zile calendaristice de

la data înregistrării cererii de racordare, factura de plată a tarifului pentru emiterea

avizului tehnic de racordare, conform listei de tarife aprobate de ANRE prin Ordinul nr.

32/2005;

Þ în vederea stabilirii soluţiei de racordare, operatorul de reţea transmite solicitantului, în

cadrul termenului de 7 zile calendaristice de la data înregistrării cererii de racordare,

oferta de contract pentru elaborarea studiului de soluţie;

7

Þ în cazurile justificate în care constată că documentaţia este incompletă, operatorul de reţea va

comunica în scris solicitantului, în cadrul termenului de 7 zile calendaristice de la data

înregistrării cererii de racordare, necesitatea completării, indicând documentele care trebuie

anexate, completate sau refăcute şi dând toate informaţiile necesare în acest scop;

Þ documentaţia este considerată completă după refacerea ei conform îndrumărilor transmise de

operatorul de reţea şi achitarea tarifului de emitere a avizului tehnic de racordare;

Þ durata necesară solicitantului pentru completarea documentaţiei se consideră suplimentară

duratei reglementate de emitere a avizului tehnic de racordare;

Nu se emite aviz tehnic de racordare dacă satisfacerea cererii utilizatorului ar afecta siguranţa SEN

sau nu este respectat avizul de amplasament. Acest lucru se comunică în scris solicitantului, de către

operatorul de reţea, în termen de maximum 7 zile calendaristice de la data înregistrării cererii de

racordare;

Pasul 4: Operatorul de reţea elaborează studiul de soluţie şi îl transmite solicitantului

Pentru racordarea grupurilor generatoare, soluţia de racordare se stabileşte prin studiu de soluţie,

indiferent de tensiunea reţelei la care se racordează.

ÞStudiul de soluţie se elaborează de către operatorul de reţea, pe baza contractului încheiat între

operatorul de reţea şi utilizator.

ÞStudiul de soluţie se plăteşte de solicitant.

Þtermen de elaborare: maximum 3 luni pentru racordarea locului de producere la o reţea cu

tensiunea de 110 kV sau mai mare şi maximum o lună pentru racordarea la o reţea de medie sau

joasă tensiune de la data depunerii de către solicitant a documentaţiei complete şi încheierii

contractului de elaborare a studiului.

Pentru racordarea la o reţea cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, în situaţii deosebite, justificate

prin complexitatea soluţiilor, operatorul de reţea poate solicita în propunerea de contract un

termen mai mare. Durata suplimentară nu va depăşi 3 luni pentru racordare la tensiunea de 110

kV, respectiv 6 luni pentru racordare la tensiuni mai mari de 110 kV.

Avizarea studiului de soluţie de către operatorul/ operatorii de reţea se realizează în cadrul

termenului de elaborare a acestuia.

ÞÎn situaţia în care studiul de soluţie trebuie avizat atât de către operatorul/ operatorii de

distribuţie, cât şi de către operatorul de transport, avizarea se face în şedinţă comună,

finalizată printr-un aviz aprobat de toţi operatorii de reţea, conform prevederilor Procedurii

privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordării

utilizatorilor la reţelele electrice, aprobată prin Decizia ANRE nr.2741/ 11.12.2008.

Þcosturi: costurile se stabilesc de elaborator (operatorul de reţea) pe bază de deviz, respectându-se

principiile liberei concurenţe.

ÞPrin predarea la utilizator a studiului de soluţie avizat, operatorul de reţea responsabil cu

elaborarea acestuia confirmă existenţa tuturor acordurilor factorilor implicaţi în stabilirea

soluţiei de racordare.

ÞStudiul de soluţie oferă solicitantului una sau mai multe variante de soluţie de racordare

avizate.

8

P asul 5 : Utilizatorul optează pentru una dintre variantele de soluţie stabilite în studiu şi

avizate de operatorul/ operatorii de reţea

ÞUtilizatorul trebuie să îşi exprime opţiunea în scris pentru una dintre variantele de soluţie stabilite

în studiu şi avizate de operatorul de reţea.

Þtermen: maximum două luni;

Dacă utilizatorul nu respectă acest termen, soluţia de racordare prevăzută în studiu nu se

mai consideră valabilă.

3.3. Emiterea de către operatorul de reţea a avizului tehnic de racordare, ca ofertă de

racordare

P asul 6 : Operatorul de reţea emite şi transmite către solicitant avizul tehnic de racordare

ÞAvizul tehnic de racordare se emite de către deţinătorul de reţea la reţeaua căruia urmează

a se racorda locul de producere.

Þ termen: maximum 30 zile calendaristice de la data înregistrării documentaţiei complete depuse

de utilizator, respectiv 10 zile calendaristice pentru cazurile în care emiterea avizului tehnic de

racordare la reţelele de medie şi joasă tensiune se face pe baza unui studiu de soluţie. În cazul

modificării doar a unor elemente de natură administrativă, actualizarea avizului tehnic de

racordare se face în cel mult 10 zile calendaristice de la data depunerii cererii de către utilizator.

La aceste termene se adaugă, după caz, termenele prevăzute pentru elaborarea studiilor de

soluţie.

Þ Conţinutul cadru al Avizelor tehnice de racordare este aprobat prin Ordinul ANRE nr. 28/2010.

Þ Avizul tehnic de racordare emis de către operatorul de reţea conţine condiţiile tehnicoeconomice

de racordare la reţea, inclusiv urmatoarele:

a) puterea aprobată pentru racordare şi evoluţia acesteia;

Dacă este cazul, operatorul de reţea ia în considerare puterea disponibilă pentru racordarea la

reţea la data estimată de solicitant pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare, în

zona respectivă şi în momentul respectiv;

b) descrierea soluţiei de racordare;

c) tariful de racordare – tariful reglementat care reprezintă cheltuiala efectuată de operatorul de

reţea pentru realizarea racordării locului de producere la reţeaua electrică;

d) durata de valabilitate a avizului tehnic de racordare.

ÞDacă este cazul, operatorul de reţea va comunica solicitantului eventualele lucrări de întărire în

reţea în amonte de punctul de racordare, pentru care nu există posibilitatea realizării corelate cu

instalaţia de racordare până la data estimată pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare,

precum şi termenul posibil de realizare a respectivelor lucrări de întărire.

Dacă utilizatorul optează pentru suportarea costurilor acestor lucrări de întărire, cheltuielile

efectuate de utilizator i se returnează acestuia de către operatorul de reţea printr-o modalitate

convenită între părţi.

ÞAvizul tehnic de racordare îşi încetează valabilitatea în termen de 6 luni de la emitere, pentru

utilizatorii care se racordează la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare şi pentru

locurile de producere cu putere totală instalată mai mare de 10 MW, respectiv 3 luni de la emitere

pentru utilizatorii racordaţi la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasă tensiune, dacă nu a

fost încheiat contractul de racordare şi achitat tariful de racordare sau, după caz, contractul pentru

transportul, distribuţia ori furnizarea energiei electrice sau formele de angajare a executării lucrărilor

din aval de punctul de delimitare, necesare pentru racordarea la reţeaua electrică. Acest termen poate

fi prelungit cel mult o dată de operatorul de reţea cu încă 6 luni, respectiv 3 luni, după caz, dacă nu s-

9

au modificat datele care au stat la baza emiterii avizului tehnic de racordare, iar soluţia şi tariful de

racordare stabilite sunt în continuare valabile.

3.4. Încheierea contractului de racordare între operatorul de reţea şi utilizator

P asul 7 : Utilizatorul solicită încheierea contractului de racordare

ÞÎn cazul în care nu se execută lucrări noi sau modificări ale instalaţiilor de racordare existente, nu

este necesară încheierea unui contract de racordare.

ÞUtilizatorul adresează operatorului de reţea cererea pentru încheierea contractului de racordare,

însoţită de următoarea documentaţie :

a) copie a avizului tehnic de racordare;

Atenţie! Avizul trebuie să fie în termen de valabilitate, conform precizărilor pe care le

conţine în cuprinsul său.

b) Copia certificatului de înregistrare la registrul comerţului sau alte autorizaţii legale de

funcţionare emise de autorităţile competente, dacă este cazul;

c) autorizaţia de construire a obiectivului sau, în cazul construcţiilor existente, actul de

proprietate asupra obiectivului, respectiv contractul de închiriere, în copie;

d) acordurile proprietarilor terenurilor, în original, autentificate de notarul public, pentru

ocuparea sau traversarea terenurilor precum şi pentru exercitarea de către operatorul de reţea

a drepturilor de uz şi de servitute asupra terenurilor afectate de instalaţia de racordare, numai

în cazurile în care instalaţia de racordare este destinată în exclusivitate racordării unui singur

loc de consum sau producere.

Solicitantul are obligaţia de a anexa cererii numai documentele precizate mai sus, prevăzute la

art.32 din Regulament. Încheierea contractului de racordare nu poate fi condiţionată de

obţinerea autorizaţiei de înfiinţare a capacităţii energetice.

P asul 8 : Utilizatorul încheie contractul de racordare cu operatorul de reţea

ÞOperatorul de reţea are obligaţia să propună utilizatorului proiectul de contract de racordare în

termen de: maximum 10 zile calendaristice de la data înregistrării cererii şi documentaţiei complete;

Þ Prin Ordinul ANRE nr. 09/2006 sunt aprobate Contractul cadru de racordare la reţelele

electrice de distribuţie pentru utilizatori la care tariful de racordare este stabilit total sau parţial

pe bază de deviz şi Contractul cadru de racordare la retelele electrice de distributie pentru

utilizatori la care tariful de racordare este stabilit corespunzator unor scheme standard, pe baza

de tarife si indici specifici.

ÞPentru realizarea racordării, utilizatorii încheie cu operatorul de reţea, deţinător al reţelei electrice,

contractul de racordare şi achită acestuia tariful de racordare, stabilit conform reglementărilor în

vigoare.

Atenţie! Dacă utilizatorul solicită în mod expres operatorului de reţea în scris, înainte de

încheierea contractului de racordare, ca lucrările pentru realizarea instalaţiei de racordare să fie

executate de un anumit constructor atestat ANRE, tariful de racordare se va recalcula în mod

corespunzător, corelat cu rezultatul negocierii dintre utilizator şi constructorul pe care acesta l-a

ales.

3.5. Realizarea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare

10

P asul 9 : Operatorul de reţea realizează instalaţia de racordare

Þtermen: prevăzut în contractul de racordare;

ÞDupă încheierea contractului de racordare şi în condiţiile prevăzute de acesta privind:

– costurile, respectiv tariful de racordare, şi modalitatea de plată,

– termenul pentru punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare,

operatorul de reţea asigură proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de

racordare, inclusiv realizarea, în instalaţiile din amonte de punctul de racordare, a tuturor

condiţiilor tehnice pentru asigurarea capacităţii necesare în vederea racordării locului de

producere.

3.6. Punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare

P asul 1 0: Operatorul de reţea pune sub tensiune instalaţia de utilizare

Þtermen: prevăzut în contractul de racordare.

ÞRealizarea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare (instalaţia de utilizare) este în

responsabilitatea utilizatorului şi se face pe cheltuiala lui.

ÞPunerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor se face de către operatorul de reţea,

cu respectarea normelor în vigoare, numai după:

– depunerea de către utilizator sau împuternicitul său legal, la operatorul de reţea, a dosarului

instalaţiei de utilizare întocmit de executantul acesteia;

– încheierea, după caz, a convenţiei de exploatare şi a contractului pentru transportul/

distribuţia energiei electrice.

4. ETAPELE PENTRU SOLUŢIONAREA NEÎNŢELEGERILOR APĂRUTE

LA ÎNCHEIEREA CONTRACTELOR DE RACORDARE

Pentru soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor de racordare (clauze din

contracte), precum şi în timpul parcurgerii etapelor pentru obţinerea sau actualizarea avizului tehnic

de racordare sau a avizului de amplasament, având ca obiect modul de respectare a prevederilor

Regulamentului, sau a Metodologiei pentru emiterea avizelor de amplasament de către operatorii de

reţea, aprobate prin Ordinul ANRE nr.48/ 2008, pot fi parcurse următoarele etape:

4.1. Medierea la nivelul operatorului de reţea de care aparţine unitatea sau subunitatea ce

constituie parte în neînţelegerea apărută;

Þ declanşarea medierii are loc în momentul primirii de către operatorul de reţea a cererii scrise prin

care i se solicită soluţionarea neînţelegerii apărute;

Þ cererea va fi însoţită de documentele pe care partea/părţile îşi întemeiază susţinerile;

Þ operatorul de reţea analizează neînţelegerea în baza propriei proceduri de mediere, şi formulează

soluţii de rezolvare a acesteia în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de

mediere;

Þ răspunsul formulat de operatorul de reţea va fi transmis părţilor prin scrisoare cu confirmare de

primire şi, după caz, prin fax;

Þ n eînţelegerea de consideră rezolvată dacă părţile îşi însuşesc soluţia dată de operatorul de reţea;

Þ dacă cel puţin una din părţi nu îşi însuşeşte soluţia dată de operatorul de reţea, respectiva parte

poate declanşa procedura prealabilă la nivelul ANRE;

4.2. Procedura prealabilă la nivelul ANRE;

11

Þ una sau ambele părţi implicate adresează o cerere prin care se solicită ANRE să formuleze

recomandări cu privire la modul de soluţionare a neînţelegerii;

Þ Atenţie! Cererea trebuie transmisă în termen de maximum 15 zile lucrătoare calculate de la data

primirii răspunsului formulat de operatorul de reţea în etapa de mediere anterioară, altfel se

consideră că neînţelegerea a fost soluţionată;

Þ c ererea va fi însoţită de s oluţia dată la nivelul operatorului de reţea sau dovada sesizării acestuia

în cazul neprimirii răspunsului, precum şi documentele pe care partea/părţile îşi întemeiază

susţinerile; detalii privind documentele ce trebuie să însoţească cererea, se pot obţine consultând

Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea contractelor dintre operatorii

economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a

contractelor de racordare la reţea, aprobată prin Ordinul ANRE nr.38/ 2007;

Þ ANRE analizează documentaţia pe care partea/părţile îşi întemeiază susţinerile, redactează şi

transmite părţilor recomandarea în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;

Þ recomandarea se comunică ambelor părţi prin scrisoare cu confirmare de primire şi, după caz,

prin fax;

Þ părţile au obligaţia să confirme însuşirea, în totalitate sau în parte, sau neînsuşirea recomandării

ANRE, în termen de maximum 15 zile lucrătoare, calculate de la data primirii răspunsului;

Þ Atenţie! Dacă părţile nu comunică răspunsul în termen, se prezumă că şi-au însuşit

recomandarea ANRE, iar procedura se consideră încheiată;

Þ dacă părţile nu îşi însuşesc recomandarea sau şi-o însuşesc parţial, una sau ambele părţi

implicate, împreună sau separat, pot solicita declanşarea procedurii propriu-zise de soluţionare a

neînţelegerilor rămase în divergenţă;

4.3. Procedura propriu-zisă de soluţionare a neînţelegerilor;

Þ una sau ambele părţi solicită declanşarea procedurii propriu-zise de soluţionare a neînţelegerilor

rămase în divergenţă;

Þ se constituie Comisia de analiză şi soluţionare a neînţelegerilor;

Þ are loc audierea părţilor;

Þ A NRE emite decizi a şi o transmite părţilor;

Þ Procedura de soluţionare a neînţelegerii se încheie o dată cu comunicarea deciziei către părţi

dacă decizia respectivă nu este contestată, sau o dată cu comunicarea răspunsului ANRE la

eventuala contestaţie;

Þ decizia ANRE, prin care se soluţionează neînţelegerea apărută, are caracter obligatoriu faţă de

părţi;

Informaţii suplimentare privind fecare etapă, se pot obţine consultând Procedura de soluţionare a

neînţelegerilor legate de încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei

electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea,

aprobată prin Ordinul ANRE nr.38/ 2007.

12

ANEXA

DEFINIŢII

Actualizare (a unui aviz tehnic de racordare) – acţiunea prin care operatorul de reţea înlocuieşte

avizul tehnic de racordare emis pentru un loc de producere/consum, corelându-i conţinutul cu datele

energetice sau tehnice caracteristice locului de producere sau de consum, respectiv cu datele

administrative de identificare a utilizatorului sau locului de producere/consum, atunci când ele se

modifică faţă de cele anterioare care au fost avute în vedere la emiterea avizului;

Aviz de amplasament – răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se

precizează punctul de vedere faţă de propunerea de amplasament a obiectivului solicitantului

referitor la îndeplinirea condiţiilor de coexistenţă a obiectivului cu reţelele electrice ale operatorului;

Aviz Tehnic de Racordare – avizul scris, valabil numai pentru un anumit amplasament, care se

emite de către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de

racordare la reţeaua electrică a locului de producere sau de consum respectiv, pentru satisfacerea

cerinţelor utilizatorului precizate în cerere;

Cerere de racordare – documentul prin care se solicită accesul la reţeaua electrică şi emiterea

avizului tehnic de racordare;

Compensaţie (bănească) – suma de bani pe care un utilizator o plăteşte primului utilizator în cazul

în care urmează să beneficieze de instalaţia de racordare realizată pentru acesta din urmă;

Contract de racordare – contractul încheiat între operatorul de reţea şi utilizator, având ca obiect

racordarea instalaţiei de utilizare a utilizatorului la reţeaua electrică a operatorului prin realizarea

instalaţiei de racordare stabilite în avizul tehnic de racordare;

Distribuţie de energie electrică transportul energiei electrice prin reţele de distribuţie de înaltă

tensiune, medie tensiune şi joasă tensiune, cu tensiune de linie nominală până la 110 kV inclusiv, în

vederea livrării acesteia către clienţi, fără a include furnizarea;

Fişă de soluţie – documentaţia tehnica în care se stabileşte şi se propune solutia de racordare la retea

a unui utilizator, atunci cand aceasta este unică şi evidentă, şi care conţine un minim de elemente si

date ale retelei si utilizatorului, prin care se justifică soluţia propusă;

Fişă tehnică – actul cu valoare de aviz conform care cuprinde avizul administratorului/ furnizorului

de utilităţi urbane, respectiv al instituţiilor descentralizate prevăzute de lege, exprimat în baza datelor

extrase de proiectant din proiectul pentru autorizarea executării lucrarilor de construcţii şi care

fundamentează procedura de emitere a acordului unic;

Furnizare de energie electrică – activitatea de comercializare a energiei electrice către clienţi;

Instalaţie de racordare (branşament la joasă tensiune şi racord la medie şi înaltă tensiune) –

instalaţia electrică realizată între punctul de racordare la reţeaua electrică de interes public şi punctul

de delimitare dintre instalaţiile operatorului de reţea şi instalaţiile utilizatorului. Instalaţia de

racordare cuprinde şi grupul de măsurare a energiei electrice, inclusiv în cazurile de excepţie, când

punctul de măsurare este diferit de punctul de delimitare;

Instalaţie de utilizare – instalaţia electrică a utilizatorului, în aval de punctul/ punctele de

delimitare; în cazul mai multor puncte de delimitare se consideră o singură instalaţie de utilizare,

13

numai dacă instalaţiile din aval aferente fiecărui punct de delimitare sunt legate electric între ele prin

reţele ale utilizatorului. Prin excepţie, sursele de iluminat public sau alte sarcini distribuite, de

acelaşi tip şi ale aceluiaşi utilizator, racordate la un circuit de joasă tensiune din postul de

transformare sau dintr-o cutie de distribuţie, se pot considera o singură instalaţie de utilizare;

Loc de consum – incinta sau zona în care se consumă, printr-o singură instalaţie de utilizare, energie

electrică furnizată prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai

multe locuri de consum, după caz, în incinte sau în zone diferite ori în aceeaşi incintă sau zonă;

Loc de producere – incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale

unui utilizator al reţelei electrice;

Operator de distribuţie – orice persoana care deţine, sub orice titlu, o reţea electrica de distribuţie şi

este titulara a unei licenţe de distribuţie prin care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi,

dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumită zona şi, acolo unde este aplicabil,

interconectarea acestuia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a

sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind distribuţia energiei electrice;

Operator de reţea – după caz, operatorul de transport şi de sistem, un operator de distribuţie sau un

alt deţinător de reţea electrică de interes public;

Operator de transport şi de sistem – orice persoana care deţine, sub orice titlu, o reţea electrica de

transport şi este titulara a unei licenţe de transport prin care răspunde de operarea, asigurarea

întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumită zona şi, acolo unde

este aplicabilă, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea

capacităţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei

electrice;

Proiectant de specialitate – persoana fizică autorizată în domeniu sau persoana juridică atestată în

domeniu, potrivit legii;

Punct de delimitare – locul în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de

instalaţiile operatorului de reţea;

Punct de măsurare – locul de racordare a transformatoarelor de măsurare sau la care sunt conectate

aparatura şi ansamblul instalaţiilor care servesc la măsurarea puterii şi energiei electrice

tranzacţionate;

Punct de racordare (la reţeaua electrică) – punctul fizic din reţeaua electrică la care se racordează

un utilizator;

Racordare – acţiunea desfăşurată de un deţinător de reţea electrică pentru realizarea unui racord sau

branşament la un loc de producere sau de consum nou ori modificarea sau înlocuirea unui racord ori

branşament la un loc de producere sau de consum existent;

Reţea electrică – ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere şi de protecţie a acestora,

staţiile electrice şi alte echipamente electroenergetice conectate între ele prin care se transmite

energie electrică de la o capacitate energetică de producere a energiei electrice la utilizator. Reţeaua

electrică poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie.

Reţea electrică de distribuţie – reţeaua electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV

inclusiv;

Reţea electrică de interes public – reţeaua electrică la care sunt racordaţi cel puţin doi utilizatori.

14

Reţea electrică de transport – reţeaua electrică de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie

nominală mai mare de 110 kV;

Solicitant – persoana fizică sau juridică, potenţial sau actual utilizator al reţelei electrice, care

solicită racordarea la reţeaua electrică a unui loc de producere sau de consum, respectiv actualizarea

avizului tehnic de racordare emis pentru acel loc de producere sau de consum;

Spor de putere – puterea suplimentară faţă de puterea aprobată prin ultimul aviz tehnic de racordare

dat pentru un loc de producere sau de consum existent şi care a fost avută în vedere la

dimensionarea, respectiv verificarea capacităţii instalaţiei de racordare;

Studiu de coexistenţă – documentaţia tehnico-economică în care se determină, pe bază de calcule,

măsurători, observaţii etc., implicaţiile de natură mecanică şi/sau electrică pe care le are asupra

reţelei electrice amplasarea unor instalaţii sau reţele de altă natură pe elementele, în culoarul sau

zonele de protecţie şi / sau de siguranţă ale acesteia, şi se stabilesc, dacă este cazul, lucrările necesare

pentru îndeplinirea condiţiilor de coexistenţă stabilite de norme şi costurile acestor lucrări;

Studiu de soluţie – documentaţia tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui

utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează şi se propun variante raţionale,

posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului;

Tarif de racordare – tariful reglementat care reprezintă cheltuiala efectuată de un operator de reţea

pentru realizarea racordării unui loc de producere sau de consum al unui utilizator la reţeaua

electrică;

Utilizator de reţea electrică – producător, operator de transport şi de sistem, operator de distribuţie,

furnizor, consumator de energie electrică, racordaţi la o reţea electrică.

15

Anunțuri

Etichete: , , , , , , , , , ,

4 răspunsuri to “Ghid pentu racordarea producatorilor la RET/RED”

  1. Andreea Says:

    Buna ziua!!
    Ce programe se pot utiliza pentru calculul circulatiei de puteri pe LEA 20kV sau LEA 110kV ?
    Va multumesc!!

    • stoianconstantin Says:

      Buna seara,
      in principiu orice program dedicat acestui scop la care aveti acces legal!
      Probail ca pe piata exista si posibilitati de acces gratuit, pe durate sau pt functii limitate, la programele profesionale sau programe „no name”.
      Depinde mult de pretentiile Dv si/sau ale clientului Dv. Exista si destule cazuri in care unii operatori licentiati pentru activitati SEN au achizitionate programe profesionale si colaboreaza cu proiectantii lor.
      Unele universitati de specializate au modelari complexe SEN si au programe profesionale. Si acestea ofera servicii sau accepta colaborari
      SGC

  2. vlad alina Says:

    Buna ziua,
    Am o situatie.

    Am depus o documentatie pentru obtinerea unui Aviz de Amplasament. Am obtinut un Aviz de Amplasament Nefavorabil, si o oferta din partea operatorului de retea cu privire la eleborarea unui studiu de coexistenta.

    Am refuzat oferta operatorului, ducand o incredintare, proces verbal de negociere si toate documentele de eligibilitate ale unui proiectant.

    S-a redactat contractului de elaborare Studiu de Eliberare Amplasament/Coexistenta, dar acest contract nu a fost semnat de beneficiar timp de 7 luni. Dupa 7 luni, operatorul de retea imi spune ca Avizul de Amplasament a exisperat, motiv pentru care este necesar redepunerea documentatie pentru obtinerea unui nou aviz de amplasament nefavorabil .

    Nu ma deranjeaza sa redepun documentatia, insa vreau sa stiu unde se poate verifica acest aspect. Ideea este ca investitorul sau beneficiarul final, este CNADNR, si asta-i motivul pentru care am nevoie de aceasta informatie.

    Multumesc!

    • stoianconstantin Says:

      Nu inteleg problema insa stiu din experienta ca studiile de coexistenta pentru acest „beneficiar” ridica multe probleme sunt in general atipice prin faptul ca vizeaza de obicei multe retele de toate tensiunile raspandite pe multi km. Pt acestea „beneficiarul” de regula nu pune la dispozitie nici spatii pentru realizarea devierilor si nici intelegeri cu proprietarii. De regula executantului studiului ii revine sarcina ingrata sa identifice proprietari.

      Solutiile stabilite sunt vag consolidate din pdv al acordurilor.

      Mai mult decat atat de regula CNADR trateaza cazul ca un fel de aviz de principiu foarte rar se comporta ca un investitor tipic pt care ANRE a creat reglementarile si care investitor imediat ce are studiul trece la faza urmatoare.

      „Beneficiarul” revine peste ani cu faza urmatoare si de multe ori intre timp s-a schimbat situatia din teren in privinta proprietatilor, constructiilor riverane si/sau situatia retelelor. Mai mult in unele cazuri se schimba inclusiv traseul si/sau dimensiunile drumului!! Bugetarile lor sunt cele din studiul de solutie initial.

      Toate aceste realitati fac neatractive si riscante studiile de solutie pentru acest „beneficiar”. Proiectantii cauta sa le evite cat pot de mult!

      Avand in vedere perceptia mea (poate eronata) si neintelegand bine intrebarea Dvs ma abtin sa fac afirmatii nefondate.

      SGC

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: