Pene de curent, debransari, deconectari in viziunea ANRE


SGC 2002 ANRE abordeaza pe scurt acest subiect care preocupa in mare masura opinia publica facand o sinteza a reglementarilor din domeniu. Sursa site www.anre.ro sectiunea Info Consumatori
Furnizorul dumneavoastra are obligatia de a va asigura continuitatea in alimentarea cu energie electrica.

In conformitate cu prevederile Standardului de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate, aprobat prin Decizia ANRE nr. 34/1999, intreruperile in furnizarea energiei electrice pot fi :
1.      Intreruperi accidentale.
2.      Intreruperi programate.
3.      Intreruperile programate, neanuntate.
4.      Intreruperea furnizarii energiei electrice pentru neplata acesteia.

1. Intreruperi accidentale
In cazul unei intreruperi accidentale a energiei electrice, furnizorul are obligatia de a urmarii realimentarea, in cel mai scurt timp posibil, de catre operatorul de distributie.
Pentru mediul urban durata limita pentru sosirea echipei de interventie din momentul anuntarii este de o ora in marile orase si de 3 ore in restul oraselor.
Pentru mediul rural durata limita pentru sosirea echipei de interventie este de 24 de ore din momentul anuntarii.

2. Intreruperi programate
Orice intrerupere programata a furnizarii energiei electrice necesara pentru lucrari planificate, va fi anuntata cu minimum 24 de ore inainte, indicandu-se intervalul de intrerupere.
Anuntarea se va face in functie de marimea zonei afectate, prin afisare la locul de consum si/sau prin mass-media.

3. Intreruperile programate, neanuntate
In cazul intreruperilor programate, neanuntate in prealabil, acestea pot fi reclamate de catre consumator, iar furnizorul va plati daunele corespunzatoare, conform prevederilor contractului de furnizare.

4. Intreruperea furnizarii energiei electrice pentru neplata acesteia
In conformitate cu prevederile Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la consumatorii casnici, aprobat prin Decizia ANRE nr. 57/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, daca factura si penalitatile datorate nu au fost achitate, dupa 35 de zile de la data scadentei furnizorul transmite consumatorului un preaviz (document distinct de factura, care se transmite numai consumatorilor care nu si-au achitat factura in termenul legal), iar dupa 45 de zile de la data scadentei, dar nu mai devreme de 5 zile de la data transmiterii preavizului, are dreptul de a intrerupe furnizarea energiei electrice.
In cazul in care va fost intrerupta furnizarea pentru neplata energiei electrice consumate, furnizorul are obligatia de a va realimenta cu energie electrica, in conditiile in care v-ati onorat in totalitate obligatiile de plata (inclusiv taxa de reconectare).
Durata standard a lucrarilor de reconectare este de 24 de ore, incepand cu ora 0,00 a zilei urmatoare celei in care consumatorul si-a achitat in totalitate obligatiile de plata.
In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data intreruperii furnizarii energiei electrice, nu ati efectuat plata integrala a facturii si a penalitatilor datorate, furnizorul are dreptul sa rezilieze contractul de furnizare a energiei electrice.

Anunțuri

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

18 răspunsuri to “Pene de curent, debransari, deconectari in viziunea ANRE”

  1. Bogdan Says:

    Buna ziua,

    Am si eu o problema cu cei de la furnizorul de ee (FEE) si vroiam sa vad care ar fi pozitia mea in aceasta incurcatura!
    Am fost chirias la ANL timp de 5 ani de zile..in perioada 2004-2009! Am avut contract cu cei de la C* pe aceasta perioada….iar anul trecut, in 2009 am incheiat un nou contract cu ei…pe perioada determinata 29.09.2009 – 01.08.2010! Am incheiat contract pe un singur an de zile…datorita faptului ca …in luna august anul curent…am parasit ANL-ul! M-am mutat la noua mea locuinta! Am predat locuinta la reprezentantii primariei…cu indexurile (curent, gaze, apa) specificate in procesul verbal de predare-primire! Deci…in luna august eu am incheiat orice legatura cu ANL-ul!
    Luna trecuta m-a contactat telefonic cineva de la FEE…si m-a intrebat de ce nu am reinnoit contractul ..care a expirat? I-am raspuns ca din moment ce nu mai locuiesc acolo…nu am nevoie sa-l reinnoiesc….stiam ca expira! Mi-a reprosat ca de ce nu am anuntat cu 30 de zile inainte ca vreau sa reziliez contractul? I-am raspuns din nou ca… stiam ca expira…si din moment ce nu mai stau acolo…nu vreau sa-l reinnoiesc! Si a inceput sa-mi spuna..ca taie curentul! Bine..ok..taie-l daca va face placere! Ce o fi asa de greu de inteles ca nu mai stau acolo…contractul meu a fost pe perioada determinata – 1 an de zile…a expirat..si la revedere!
    Problema este urmatoarea: la garsoniera in care am locuit eu…a venit noul chirias …cum era si normal! M-a sunat sa-mi spuna ca nu poate incheia contract la FEE…fiindca trebuie sa platesc eu o datorie de 65 de lei (o factura neachitata ???)…si o taxa de debransare de 135 de lei! Fiind de omenie ..am zis ok, fie…platesc factura restanta (????..care o fi aia)…dar taxa de debransare…nici nu ma gandesc!
    Am fost in dimineata asta la FEE …si am avut niste discutii cu ei! Le-am spus ca nu mi se pare normal sa platesc nici o taxa de debransare!!! In contract meu ..semnat de mine..si de FEE…nu pomeneste nimic despre asa ceva…sau ca trebuie sa anunt cu 30 de zile inainte ca vreau sa reziliez contractul! Rezilierea contractului..cred ca inseamna…..ca vrei sa renunti la contract…inainte de termen..nu-i asa???? Eu nu am vrut sa reziliez nimic…s-a incheiat perioada contractuala…nu mai stau acolo…o sa ma achit de datoriile la ei….factura aia ..neplatita (o sa ma interesez eu si de asta)..si la revedere!… Si din moment ce nu este specificat nimic in contract despre asa ceva…nici ca trebuie sa anunt…si nici despre vreo taxa de debransare de 135 de lei…nu am de gand sa le dau nici un ban pentru debransare/rebransare!!!!
    M-au amenintat ca ma actioneaza in justitie…!
    Am plecat..si le-am spus ca nu le dau nici un ban pentru nici o debransare! M-am saturat de cate taxe ..pe nimic sunt in tara asta! daca scria despre asa ceva..in contract…nu era nici o problema..dar nu specifica nimik!
    Ce parere aveti??? Ati auzit despre vreo taxa de debransare…care nu este specificata in contract? Pot sa actioneze in justitie pentru asa ceva????

    Va multumesc!

    Cu respect,
    Bogdan!

    • stoianconstantin Says:

      Salut Bogdan,

      Ca sa pot continua discutia am apelat la initiale FEE (furnizor de energie electrica).

      Sfatul meu este sa aduci cazul la cunostina conducerii FEE in scris. E posibil sa fi surprins niste oameni invatati cu rutina sau mai mult aplicatia de gestionare clienti sa nu prevada cazul contractelor pe durata determinata.

      Te rog sa scrii pe blog deznodamantul cazului.

      In ceea ca priveste justitia cred ca pana acum nu a fost nimeni bruscat ca a respectat un contract.

      Succes!

      SGC

    • Bogdan Says:

      Salutam..din nou

      Vroiam sa va spun ca am discutat si cu avocata de la societatea unde lucrez…i-am aratat contractul, l-a studiat…si ma sfatuit urmatoarele:
      – nu au nici o baza legala pentru a ma forta sa platesc anumite sume care nu sunt prevazute in contract!
      – cand este vorba de un contract pe perioada determinata ..orice alta clauza..este nula! Atata timp cat contractul s-a derulat pe perioada specificata…si nu s-a incheiat inainte de termen (prin reziliere)..eu nu mai am nici o obligatie fata de ei..dupa finalizarea acestuia!
      – sa nu le platesc nimic..si sa stau linistit!

      Deocamdata, ma gandesc sa stept…sa vad ce se intampla! (stiti cum zice inteleptul …”Lucrurile bune se intampla celor care stiu sa astepte!”)
      De actionat in instanta…nu cred ca o vor face…din moment ce nu au nici o baza legala! Or fi avand si ei juristi, avocati…care sa studieze putin cazul…nu!?

    • stoianconstantin Says:

      OK Bogdan,

      te rog utilizeaza butonul „raspunde” de langa numele tau pt gruparea mesajelor legate de subiectul initiat de tine.
      SGC

  2. Gabriel ILIE Says:

    Reprezint o institutie publica care a atribuit prin SEAP unui operator economic din domeniu, un acord cadru de furnizare energie electrica pentru 46 de unitati teritoriale dispuse in toate cele 7 zone de distributie, valabil pana in luna iunie 2013. In baza acordului cadru se incheie, de regula lunar, contracte subsecvente de furnizare.
    In conformitate cu dispozitiile documentatiei de atribuire, a acordului cadru si a contractelor subsecvente, pretul de furnizare specific operatorului economic (fara tarifele de extractie si introducere in sistem, tarife stabilite de ANRE) este ferm pe intreaga perioada contractuala.
    Tot in conformitate cu documentele mai sus mentionate, o parte poate solicita rezilierea unilaterala a contractului, numai in situatia in care cealalta parte nu isi respecta clauzele contractuale.
    Problema este urmatoarea: furnizorul doreste sa majoreze preturile de furnizare. Noi nu putem accepta majorarea, deoarece prevederile contractuale nu ne permit. In adresa transmisa de operatorul economic prin care ne este comunicata dorinta lor de majorare, se mentioneaza faptul ca „prezenta constituie preaviz de deconectare incepand cu data de 01.02.2011”.
    Considerati, ca o simpla instiintare poate sa constituie temei pentru sistarea furnizarii energiei electrice ? ATENTIE ! conform documentelor amintite, societatea nu are sustinere legala pentru rezilierea unilaterala, deoarece noi am platit de fiecare data facturile si aceasta am facut-o in termenele scadente. O sistare a furnizarii energiei este foarte grava, fiindca unitatile beneficiare fac parte din sistemul public de aparare, ordine publica si siguranta nationala !!!
    Dvs. cum vedeti rezolvarea problemei ? Va multumesc pentru atentie !

    • Incze Andras Says:

      Mie mi se pare mai degraba problema juridica decat tehnica.
      Eu as cere de la furnizor temeiul legal pe baza caruia doreste marirea pretului de furnizare, as pune specialistii juridici sa studieze amanuntit documentatia contractului si l-as ameninta cu proces in cazul in care specialistii juridici considera ca furnizorul nu are drept pentru marirea pretului conform contractului incheiat, totul as face inainte de termenul dat de ei. Se poate invoca si importanta instutiei Dv si consecintele unei intreruperi al furnizarii, atat la negocieri cat si la proces daca se ajunge pana acolo, pe aceasta baza se poate solicita tribunalului sa dispuna reluarea imediata a furnizarii pana la solutionarea cazului.

    • stoianconstantin Says:

      Buna seara,
      Domnule Gabriel ILIE, sunt onorat ca ma consultati intr-o problema atat de interesanta. Desi am opinii clare in speta DV, cred totusi ca tema pusa in discutie depaseste cu mult scopul declarat al blogului.
      Sincer mi-ar face placere sa rezolv astfel de probleme, chiar ma pasioneaza contractele, insa nu pot sa imi permit sa ma pronunt public in probleme care constientizez ca vor ajunge in instanta
      Cu stima,
      SGC

  3. Lauran Says:

    Va rog daca se poate sa ma lamuriti in legatura cu urmatoarea situatie :
    Un consumator ajunge sa fie deconectat, din diferite motive ( neplata , cerere , …) si dupa timpul legal i se reziliaza contractul de furnizare. Apoi deoarece nu-si achita datoriile in cele din urma este debransat de la LEA (sa zicem ) avind bransament aerian.

    A ) Consumatorul vechi vrea sa se racordeze si pentru aceasta
    plateste restantele , garantiile ,etc…
    ! ) i se emite ATR pentru contract pe vechea instalatie ?
    daca da , sa presupunem ca a fost vandalizata si trebuie refacuta de catre OD sau consumator?

    B) Cum trebuie tratat consumatorul nou de la acea locatie in momentul cand vrea sa incheie contract:
    1) trebuie sa plateasca datoriile vechiului consumator?
    2) ATR-ul se da pe instalatia existenta (debransat) sau trebuie instalatia de racordare noua ?

    Daca ma lamuriti va rog sa ma indrumati si spre documente legale
    Multumesc

    • stoianconstantin Says:

      Buna ziua,

      Avem cateva articole dedicate avizelor tehnice de racordare. La acestea ar fi fost mai potrivit sa va postati comentariul si sa cititi cateva din spetele tratate. Acolo aveti toata baza legala invocata

      OD poate decide in ambele cazului asupra oportunitatii refacerii bransamentului vs reutilizare. Toate costurile vor fi suportate de catre solicitantul ATR.

      Recuperarea restantelor este de regula decuplata in raport cu noul demers de racordare daca pe amplasamentul respectiv vine alta persoana.

      Este de precizat ca o proprietate cu restante nu se poate vinde pana la achitarea acestor restante. Cu discernamant OD poate conditiona noua racordare de achitarea debitelor de catre vechiul client.

      Sa procedam la reducerea prin absurd a cazului: clientul face un debit urias, i se reziliaza contractul cere un ATR nou cu reutilizare bransament si din nou face debit foarte mare. Reia ciclul cu voiosie! Ce ziceti despre legea si/sau OD-ul care ar permite asemenea procedeu?

      Daca mai vb va rog sa utilizati butonul raspunde de langa numele Dv ori de cate ori postati un nou comentariu la acest subiect

    • Lauran Says:

      Va multumesc si scuze de postarea in loc nepotrivit !
      Va rog sa ma consiliati la urmatoarea speta :
      LEA MT distributie publica la care sunt racordati terti( PTA), respectiv : foste IAS , CAP , Ferme , Agromec etc … deconectate din separatorii de racord de ani de zile unele fara proprietari asumati .
      Exista temei legal de a fi debransati de la axa respectiva astfel incat sa nu mai existe legatura fizica pe stalpii OD , sau numai punti dezlegate sau nici macar atat ? ( instalatii necorespunzatoare tehnic, lipsa revizii , probabilitati mari sa produca incidente in LEA-ul de distributie ) .
      Multumesc

    • stoianconstantin Says:

      Probleme cu locul este legata de utilitatea discutiei pentru viitorii cititori. Daca spetele asemanatoare sunt tratate grupat creste probabilitatea ca utilizatorii blogului sa gaseasca mai repede spete de interes.
      Da este legala si obligatorie retragerea definitiva din exploatare a intslatiilor tertilor la care nu exita contracte de furnizare si conventii de exploatare.
      Acete instalatii „abandonate” reprezinta riscuri mari pentru reteaua din amonte si riscuri de accidente in cazul unor vandalisme si/sau a unor manevre neautorizate. Pe langa acestea reprezinta cai pe unde se poate fura ee.

    • Incze Andras Says:

      Pe vremea cand aceste instalatii inca erau in uz, in gestiunea cui se aflau (OD sau consumator) si unde era punctul de delimitare al gestiunii ?

    • stoianconstantin Says:

      Salut Andras,

      De regula vb de delimitari la mt (la clemele de racordare la ax LEA). Totusi nu sunt exclusi si situatiile de posturi din gestiunea OD care sa fi ramas fara consumatori pe jt si care sa fi fost „uitate” neretrase din expl si respectiv necasate.
      SGC

    • Incze Andras Says:

      Multumesc ! RED-MT in zone rurale e plin cu derivatii din ax si cu PTA-uri. Cam 3-4 sau si mai multe PTA-uri pe localitate in functie de consumatori (RED JT pentru consumatori casnici, irigatii, ferme, mori, centre de colectare, CAP-uri, SMA/Agromec, radiorelee, retranslatoare tv, obiective turistice, etc), toate LEA MT in functionare radiala, dar presupun cu posibilitate de buclare.

  4. janos Says:

    Va rog sa ma consiliati la urmatoarea speta
    Vreau sa stiu in ce consta o debranasare de la retea ( daca include demontarea complect a bransamentului de catre OD) si daca in 2005 o locuinta afost debransata trebuie sa fac un bransament nou pe cheltuiala proprie
    Multumesc

    • stoianconstantin Says:

      Da o debransare inseamna demontarea si recuperarea contorului respectiv cel putin dezlegarea bransametului de la retea. Functie de motiv o debransare insotita de o reziliere de contract inseamna de regula finantarea de catre utilizatorul respetiv a unui bransament nou acest fiind tratat ca un client nou.
      Exista si situatii in care bransamentul nu este dezafectat in baza taxei de debransare putandu-se reda in exploatare de catre OD.
      Este necesar sa faceti o deplasare la cel mai apropiat centru d erelatii cu clientii sa va lamuriti optiunile.
      SGC

  5. samoila nicoleta Says:

    Buna ziua…daca am o restanta de plata si am iesit din data scadenta e posibil sa fiu debransat daca vreau sa achit restanta in momentul debransarii?

    • Incze Andras Says:

      Nu se poate achita la fata locului. Trebuie achitat la casierie sau la un punct de plata disponibil in unele magazine (paypoint, payzone, etc) si dovada efectuarii platii trebuie prezentat la casieria furnizorului de energie electrica cu care aveti contract in cazul platii prin punct de plata. In cazul cand s-a ajuns la debransare deja s-a emis ordinul de debransare care nu poate fi anulat si probabil ca va trebui sa platiti taxa de rebransare pentru fiecare contract pe care s-a facut debransarea si va trebui sa asteptati pana ce vin sa va rebrasnseze. Cel putin asa ceva era schema acum cativa ani cand am fost debransati de catre furnizor de stat. La entitatile privatizate nu stiu care este procedura.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: