Nerespectarea parametrilor de caliate ai energiei electrice. Raspunsuri ANRE


SGC 2002

NERESPECTAREA PARAMETRILOR DE CALITATE          Raspuns cadru ANRE pe site www.anre.ro sectiunea INFO CONUMATORI
Conform Standardului de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate, aprobat prin Decizia ANRE nr. 34/1999, furnizorul dumneavoastra are obligatia respectarii urmatorilor parametri de calitate ai energiei electrice:

a) frecventa: in 95% din saptamana, frecventa trebuie sa se incadreze in banda de 50 Hz ± 1% si in 100% din saptamana, in banda 50 Hz + 4% pana la 50 Hz – 6%;

b) tensiunea: in 95% din saptamana, tensiunea nu trebuie sa aiba abateri mai mari de ± 10% din tensiunea contractata.

In cazul in care sunteti nemultumit de calitatea energiei electrice, aveti dreptul de a reclama acest fapt furnizorului, care are obligatia a verifica parametrii de calitate, de a analiza impreuna cu distribuitorul solutii de incadrare in nivelul prevazut si de a va raspunde, in termen de 15 zile de la data inregistrarii reclamatiei, comunicandu-va rezultatele analizei efectuate si masurile luate.

In cazul unor abateri ale tensiunii mai mari de ±10% din tensiunea contractata, in 95% din durata unei saptamani, precum si in cazul in care frecventa contractata depaseste banda de 50 Hz ± 1%, in 95% din durata unei saptamani, si banda de 50 Hz + 4% pana la 50 Hz – 6%, in 100% din saptamana, aveti dreptul la reducerea tarifului.
 
Valoarea reducerilor tarifare pentru consumatorii casnici este de 1% pentru fiecare procent de abatere in afara limitelor de calitate prevazute.

Reducerea tarifara se aplica la cererea dumneavoastra, scrisa, care se  depune in maximum 3 zile lucratoare de la constatarea evenimentului, furnizorul avand obligatia de a o solutiona  in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data depunerii.

Anunțuri

Etichete: , , , , , , , , ,

16 răspunsuri to “Nerespectarea parametrilor de caliate ai energiei electrice. Raspunsuri ANRE”

  1. Catalin TUTUNARU Says:

    Ce anume se intampla, fizic, atat de important in „cazul unor abateri ale tensiunii” incat legiuitorul a stabilit „reduceri tarifare pentru consumatorii casnici este de 1% pentru fiecare procent de abatere”?
    Cum poate demonstra/proba un consumator casnic aceste abateri?

    • Incze Andras Says:

      Teoretic ar trebui instalate voltmetre inregistratoare din care se poate citi variatia tensiunii din timpul de functionare. Aceste aparate din cate stiu nu sunt ieftine, insa puteti incerca sa masurati cu un voltmetru sau multimetru valoarea tensiunii si daca este in afara de banda admisa de 230V +/- 10% sa depuneti o sesizare la OD referitor la nivelul de tensiune necorespunzator.

    • Catalin TUTUNARU Says:

      La noi in zona curentul se opreste si se porneste zilnic… si chiar de mai multe ori pe zi.
      Presupun ca aceste intreruperi si reveniri de curent se fac inevitabil cu variatii de tensiune.

      Intre aparatele care pot fi afectate de variatiile tensiunii se numara si contoarele digitale instalate de ENEL?

    • stoianconstantin Says:

      Sa zicem ca aparatele nu functioneaza normal!
      Poate ca in cazul tensiunilor mai mari de 1,1Un este mai clar ca avem o problema: becurile se ard, durata de viata a unor evcipamente scade dtramatic, etc. Dar si in cazul tensiunilor mai mici de 0,9Un este usor de acceptat ca nu avem o functionere normala sa ne gandim ca unele televizoare chiar nu pornesc sau au o imagine neclara, etc
      De regula nu se ajunge la penalitati pentru ca OD reactioneza destul de promt. Altfel partea cu despagubirile e mai greu de documentat si de activat!
      SGC

    • Incze Andras Says:

      Reactioneaza, dar nu totdeauna se rezolva imediat problema din motive financiare sau pregatirea lucrarii este mai greoaie, sunt cazuri cand este nevoie de lucrari tip INT (imbunatatire nivel de tensiune) si asta presupune modernizarea si eventual reconfigurarea unei zone de retea prin reducerea lungimii liniilor electrice si crearea unor noi puncte de injectie pentru care poate sa fie nevoie de realizarea unui post nou de transformare.
      Este caz cand se poate rezolva prin mutarea unor consumatori pe alta faza fara modernizarea zonei respective de retea.

    • Incze Andras Says:

      Exista un interval de timp la revenirea tensiunii cand au loc fenomene tranziente pana ce revine starea normala de functionare. In aceasta perioada pot exista variatii de tensiune mai rapide. Teoretic se pot defecta contoarele digitale, insa depinde de elementele de protectie proprii de la intrari, care sunt inglobate in contor (daca sunt). Situatia pe care descrieti cu intreruperile multiple de tensiune poate avea mai multe cauze. As recomanda sa sesizati situatia la OD ca sa ia masuri in cazul in care nu sunt in curs lucrari la instalatiile electrice din zona respectiva sau intr-o alta locatie care sa aiba impact si asupra alimentarea zonei in care locuiti din cauza manevrelor necesare lucrarilor, dar asta este numai o posibilitate. Poate sa fie si o instalatie electrica invechita undeva, de exemplu probleme de contact care foarte usor pot produce aceste simptome. Alta cauza care poate produce si deteriorarea contorului dar si al altor aparate casnice este intreruperea de nul care in aval de locul intreruperii sau al contactului imperfect poate cauza supratensiuni.

    • Catalin TUTUNARU Says:

      Nu imi este clar ce inseamna OD?
      Daca este vorba de Operator de Distributie, adica ENEL… nici nu se pune problema, am facut sesizari si nici nu mi-au raspuns.
      I-am reclamat la Protectia Consumatorului si nici acestia nu mi-au raspuns la petitie.
      Dar am aflat din alte surse ca s-au dus la ENEL sa-i informeze despre reclamatia mea, si acum ENEL-ul este suparat pe mine ca de ce i-am reclamat la OPC.

      Acum colectez informatii ca sa-i dau in judecata… si pe unii si pe ceilalti!
      La avocat trebuie sa ma duc cu o baza technica serioasa, ca el nu stie decat sa citeasca in legi, restul de argumente tehnice trebuie sa le furnizez eu.

      Problema mea este simpla, am o casa de vacanta in care locuiesc doar o luna pe an… pe timpul verii, in rest este nelocuita, dar facturile de la ENEL au ajuns la 9000RON in ultimile 6 luni, in care nu a fost locuita.
      Eu banuiesc ca este din cauza contoarului, atat vreme cat in zona sunt frecvente intreruperile de curent… casa este intr-o zona rurala, unde oamenii s-au obisnuit cu asa ceva si nici nu mai reclama.
      Unii dintre ei si-au luat generatoare, altii nu au nici frigidere asa ca nu sunt afectati de intreruperi!
      Probabil ca ceva s-a dereglat si inregistreaza aiurea un consum care nu exista.
      Sau poate fura cineva curent, ca firul este aerian?!
      Nu stiu ce poate fi, dar vreau sa aflu.

      Daca cei de la ENEL si-ar folosi creierul, ar verifica atunci cand emit o factura cu 4 cifre, si cu atat mai mult cand emit 3 facturi de 4 cifre in doar 6 luni!
      Dar lor nu le pasa, ca sunt monopol.
      Totusi in ritmul si la sumele pe care ei le factureaza ajung sa fie mai ieftine panourile solare sau vreo eoliana ceva.
      Oricum astea le voi achizitiona dupa ce castig procesul cu ei, din despagubiri.

      As fi interesant sa stiu daca exista experti autorizati independenti care sa-mi poata oferi contra cost o expertiza ce poate avea valoare tehnica si juridica, si pe care sa o pot folosi in instanta?!

    • Incze Andras Says:

      Da, OD=operator distributie. Cazul se complica pe baza acestor informatii. Din cate stiu exista experti judiciari sau cum se numesc, parca am vazut pe internet candva o pagina web cu lista pe domenii al expertilor autorizati de tribunal din toata tara. In afara de expertiza depinde foarte mult si de priceperea avocatului pe care il angajati. Insa s-ar putea ca rezultatul expertizei sa nu fie favorabil cazului. Ati incercat sa mergeti in audienta la conducerea OD din zona Dv ? Mai puteti sa sesizati si ANRE, in domeniul energeticii ei sunt competenti.

    • Catalin TUTUNARU Says:

      Multumesc pentru sfaturi, voi scrie si celor de la ANRE… sper sa-mi si raspunda!

      Problema cu discutia la nivelul directorului ENEL este putin complicata, pentru ca italienii au rupt compania in bucati si bucatele mici, astfel fiecare compartiment (tehnic, contabilitate, etc.) este un Srl, oarecum autonom in cadrul grupului.

      Din pacate schimbarile de structura nu au imbunatatit deloc calitatea prestatiei ENEL, imi aduc aminte ca la conectarea casei la retea mi-au facut pierdut dosarul… ca sa le dau spaga!
      Atunci am fost prima data in audienta la director, si s-a gasit dosarul in urmatoarele 20 de minute.
      Este adevarat ca pe vremea aceea lucram la Anti-frauda si i-am amenintat ca-i leg pe toti daca nu se gaseste.

      Astfel, in trecut, am reusit sa rezolv cate ceva mergand in audienta la directorul general, din pacate eu locuiesc in alta tara acum, vin in Romania doar in vacanta, pe timpul verii, astfel posibilitatile sunt reduse.
      Din acest motiv am si optat pentru varianta unui proces, las avocatii se se ocupe de ei.

      Lucrurile sunt simple din punctul meu de vedere, pe vremea cand locuiam 100% in casa aceea, plateam aproape 7000RON pe un an intreg de consum… iar acum 9000RON pe ultimele 6 luni.
      Nu cred ca pretul a crescut atat de mult in Romania in ultimii 2 ani.

      Prea multe nu sunt de demonstrat, dar mi-ar placea sa discut si cu un specialist, care sa-mi faca o estimare autorizata a consumului maxim posibil pe luna.
      Luand in calcul atat consumul specific pe fiecare echipament in parte, cat si durata intreruperilor zilnice (uneori mai mult de 3-4 ore) in livrarea de energie.
      Sunt sigur ca prin aceste calcule se poate proba imposibilitatea tehnica de realizare a consumului contorizat de aparatul ENEL, chiar si daca cineva ar locui si folosi acele echipamente zilnic.

      @stoianconstantin
      „aveti un agent economic cu care aveti contract acest serviciu si care in baza contractului si a reglementarilor ANRE trebuie sa va consilieze”
      Este prima oara cand aud de existenta unui agent care sa ma consilieze… cum i-au contact cu acest agent, la ce contract va referiti, este prevazut in contractul cu ENEL???

      „Pur si simplu cred ca ati ajuns prea repede la Protectia Consumatorului si prea repede va ganditi la un proces.”
      Le-am scris in Martie celor de la ENEL, si in luna Mai celor de la OPC.
      Eu cred ca 2 luni sunt suficiente ca sa primesc macar un raspuns formal, de genul: „am luat in atentie sesizarea dvs., urmeaza sa analizam si sa va comunicam in scris concluziile”.
      Dar eu nu am primit nimic, si stiu deja din experienta trecuta cu cine am de-a face… diferenta este ca pe vremea aceea aveam timpul necesar sa le fac vizite saptamanale timp de 2-3 luni ca sa rezolv o problema simpla, acum pentru o vizita din asta trebuie sa zbor cu doua avioane dus si inca doua intors.

      Din nefericire, se pare ca nici OPC nu-si face treaba, dar in schimb a avut grija sa ma toarne la ENEL ca i-am reclamat.
      Se pare ca Romania a regresat serios in ultimi ani, daca s-a ajuns ca organul de control sa-l avertizeze pe infractor/contravenient ca are o sesizare!

    • stoianconstantin Says:

      Dl Catalin,
      Eu personal nu doresc sa ma implic in spetele litigioase. Imi place sa le previn!
      Va pot recomnada insa sa cititi standardul RS EN 50160
      anexa A informativa si va veti lamuri care este contributia OD la calitatea ee si care este influenta receptoarelor racordate la retele. Pe blog gasiti suficiente articole pe acesta tema.
      De asemenea veti vedea cun sta treaba cu continuitatea alimentarii cu ee si numarul de intreruperi de scurta durata asociat functionarii „normale” a reteleor electrice de distributie aeriene si care este motivatia numarului mare de intreruperi posibile.
      In principiu la intreruperi ale tensiunii urmate de repuneri sub tensiune a retelelor nu ar trebui sa produca deteriorari ale receptoarelor electrice. In mod frecvent in exploatarea receptoarelor electrice procedem in mod voit la pornirea si oprirea lor fara ca acestea sa se strice!
      In alta ordine de idei cred ca trebuie sa insistati pentru rezolvarea sesizarii Dv. Poate ca pur si simplu s-a ratacit. Mergeti in audienta.
      Contoarele inregistreaza ee consumata. Probabil ca este treaba Dv sa va explicati consumul mare. Atata timp cat nu exista semnale de la client OD, care este in cazul consumatorilor casnici si operator de masura, citeste contorul si transmite indexele furmizorului pentru factuarea ee.
      Contorul poate fi sesizat ca fiind suspect de defect vi se va expertiza intr-un laborator metrologic, pe cheltuiala Dv, Daca sesizarea se confirma atunci vi se vor recalcula corespunzator facturile. ANRE are reglementari pentru toate aceste aspecte.
      Daca aveti probleme legate de furnizarea ee trebuie sa stiti ca aveti un agent economic cu care aveti contract acest serviciu si care in baza contractului si a reglementarilor ANRE trebuie sa va consilieze si sa va reprezinte interesele in raport cu OD daca banuiti ca anumite disfunctionalitati s-ar datora activitatii sau retelelor OD.
      Pur si simplu cred ca ati ajuns prea repede la Protectia Consumatorului si prea repede va ganditi la un proces.
      Va doresc sa gasiti o cale fireasca de comunicare cu OD si sa reusiti sa rezolvati problemele pe care le aveti intr-o mainera cat mai amiabila.
      Succes!
      SGC

    • stoianconstantin Says:

      Am semnalat problema Dv colegilor de la ENEL le-am comunicat emailul DV. Daca puteti lasati pe blog datele locatiei codul de client si respectiv datele de contact ale unei persoane care poate fi contactata pt acces la contor.
      Daca primiti email de la ENEL puteti lamuri problemele de mai sus in relatie directa
      Succes!
      SGC

    • Catalin TUTUNARU Says:

      Va multumesc, o sa le transmit codul de client pe email… nu stiu daca este OK sa-l fac public pe blog, asa ca astept sa ma contacteze ei!

    • Catalin TUTUNARU Says:

      Asteptam un raspuns legat de consumul mediu… intre timp am gasit pe internet ceva referinte, 250-300kwh pe luna in Romania, 325 kwh pe luna in Scotia, 833kwh pe luna in USA.

      Se pare ca eu bat toate recordurile de consum cu 3000kwh pe luna la o casa nelocuita!

      Oricum, ENEL merge mai departe, mi-au trimis notificare de deconectare pentru neplata ultimei facturi… factura ESTIMATA de 3300RON pentru o perioada de 1 luna.
      Asta desi ANPC mi-a scris ca factura se va anula.

      Nu au nici lege si nici bun simt acesti „specialisti” ENEL.
      Asa ca nu-mi pun mare baza in audienta la conducere, dar fiind in Romania acum, o sa le fac o vizita inainte de a-i da pe mana avocatilor.

      Am facut aceasta completare la subiect in speranta ca altii ca mine sa gaseasca cu mai mare usurinta referinte tehnice despre ce inseamna un consum mediu normal la nivelul unei locuinte individuale.
      Cu dezamagire constat ca autori blogului au evitat un raspuns la aceasta tema… desi se presupune ca sunt specialisti in domeniu si ar trebui sa stie mai multe despre aceste cifre!

  2. Catalin TUTUNARU Says:

    Devine amuzant, desi dumneavoastra ati semnalat problema colegilor de la ENEL, am primit astazi email de la protectia conumatorului… baieti astia sunt cu adevarat conectati, parca ar fi gemeni siamezi, vorbesti cu unul si-ti raspunde celalalt!

    Oricum, din analiza lor rezulta ca am consumat in 3 luni 9049 KWh.
    Exista vreo statistica privind consumul mediu pe o gospodarie, sau raportat la suprafata locuintei ori la numarul de persoane?

    Asta pentru ca ANPC nu a mers pana la capat cu analiza, s-au limitat la a constata ce scrie in facturi.
    Lucru pe care-l stiam fara sa-mi faca ei calculele.

    Orice referinta statistica m-ar ajuta foarte mult sa inteleg aceste cifre.
    Eventual un calculator online, in care sa introduc consumatorii si sa-mi dea o estimare.

    Va multumesc anticipat!

  3. cracana Says:

    Am o mica nelamurire sunt de curand posesirul unui bloc ANL in Braila si as dori sa stiu la cati bani sa ma astept pentru racordarea la energie electrica…multumesc

    • stoianconstantin Says:

      Un boc intreg sau un apartament! Imi imaginez ca vb de un apartament.
      Blocul este racordat la reteaua de distributie publica. Daca da probabil ca veti reusi cu cca 500 lei sa aveti ee in casa.
      SGC

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: