Istorie: Asupra noului regulament de racordare la RED (document supus dezbaterii publice pe site ANRE)


SGC 2002   Intre timp documentul pus in discutie a devenit HGR.Atentie HGR 867/2003 mai este in vigoare doar pana la 12.06.2008 cand va intra in vigoare HGR 90/12.02.2008 care aproba noua varianta a Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public . Intentionez sa analizez noul regulament intr-un articol nou. Pana atunci puteti citi ce am gandit la publicarea pe site ANRE a versiunii supuse dezbaterii publice a ceea ce a devenit HGR 90/2008:

            ANRE a pus in discutie o noua versiune a regulamentului de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de distributie(RED) care sa inlocuiasca HGR 867/2003.

Dupa cum am mai afirmat ANRE este una din agentiile guvernamentale cu cea mai buna activitate. De altfel cred ca nici nu se putea altfel: sectorul este de importanta vitala pentru Romania si la ANRE s-au polarizat specialisti recunoscuti din SEN. Pana acum HGR a fost recut in site ANRE la sectiunea „legislatie primara” ceea ce are sustinere datorita importantei acestei reglementari. Actiunea ANRE de a-si asuma aprobarea regulamentului de racordare la RED  prin ordin propriu trebuie sa o privim ca o consolidare a prestigiului ANRE si nu ca o scadere a importantei subiectului reglementat. (Pana la urma s-a dovedit ca ANRE doar a gazduit versiunea supusa dezbaterii publice a noului regulament) Tinand cont de evolutia ANRE eu votez fara retineri cu ideea ca noul regulament sa fie aprobat prin ordin ANRE.

Cred ca toata lumea este de acord ca exista o flexibilitate mai mare de a promova actualizari ale reglementarilor ANRE decat ale unor HGR-uri.

Ar fi fost necesar sa avem acces la o motivare a necesitatii schimbarii regulamentului si o declarare a principiilor pe care se bazeaza acest regulament. Daca ar fi fost facut acest demers sporeau sansele sa se elaboreze o reglementare mai buna si in acelasi timp sa fie inteleasa mai bine de cei vizati sa o aplice.  Spun acest lucru deoareca m-am confruntat de foarte multe ori cu atitudinea refractara a unor reprezentanti ai adninistratiei locale care pur si simplu refuzau sa accepte unele din prevederile HGR 867/2003. Aceasta pozite cred ca a fost favorizata de necunoasterea principiilor avute in vedere la elaborarea regulamentului.

Insist pe ideea decalararii principiilor si pentru ca pot fi  „firul rosu” al regulamentului si pentru ca eu constat o modificare esentiala a acestor principii in versiunea regulamentului supusa dezbaterii de catre ANRE.

Dupa parerea mea la baza HGR 867/2003 au stat la baza urmatoarele principii:

  • finantarea asigurarii conditiilor de racordare la RED (racordurile noi si modificari (mariri ale capacitatii de distributie/reabilitari) ale RED existente) se face de catre solicitant
  • eliberarile de amplasament/realizarea conditiilor de coexistenta ale RED cu noile obiective de investitii se finanteaza de catre solicitant
  • operatorilor de distributie (OD) nu li se permit riscurile finaciare legate de  creditarea ca viabile a anumitor solicitari de racordare . OD nu participa financiar la cofinantarea asigurarii conditiilor de racordare a niciunei solicitari
  • se respecta dreptul finantatorului de asi alege proiectantul si/sau costructorul instalatiei de racordare
  • proiectarea si executie se fac numai de catre unitati autorizate ANRE
  • nu se pot incheia contracte de furnizare fara obtinerea prealabila a avizelor tehnice de racordare (ATR)
  • costurile facute de OD pentru emiterea ATR sunt platite de solicitant sub forma tarifului de emitere ATR
  • OD are garantata afacerea pe  teritoriul pentru care are licenta, etc

In versiunea noua apar idei noi  care nu se conformeaza principiilor initiale:

  • operatorul de transport, prin art 6, primeste drept de preemtiune in ceea ce priveste locurile de consum/producere cu putere mai mare de 50 MVA. Acest lucru cred ca incalca licenta de distributie si conditiile de concesionare a serviciului de distribuite. Consider firesc ca OD sa aiba de la OT un soi de avize de racoradare pentru punctele de schimb legate evident de recunoasterea limitelor capacitatii retelelor de distributie racorordare la punctele de schimb. Atata timp cat puterile maxime absorbite/debitate prin punctele de schimb nu se modifica OD trebuie sa aiba autonomia in ceea ce priveste eliberarea avizelor de racordare.
  • prin art 9(3) se permite ca 6 luni sa se furnizeze energie electrica unui nou proprietar al unui punct de consum existent in baza ATR-ului pe care l-a avut vechiul proprietar. Nu se face vorbire daca se respecta profilul consumului, nu se impune noului proprietar sa declare ca isi insuseste si va respecta conditiile in care a fost emis vechiul ATR
  • prin art 8(3) se impun costuri pt OD pt documentarea unor solutii posibile (vezi si art 8(2), practic sunt aceleasi costuri ca pentru emiterea unui ATR) fara sa i se asigure posibilitatea de asi recupera aceste costuri. Aceasta facilitate consider ca impune acceptarea cresterii usoare a tarifului de racoradare pentru a asigura resursele necesare acoperirii acestor costuri. Atrag atentia supra faptului ca nu se impune nicio conditie ca solicitantul sa-si dovedeasca cumva intentia de a finanta racordarea la RED pe un amplasament pt care solicita informatiile de la art 8(2)
  • art 16 incalca drepturile  OD stipulate in contractul de concesionarea serviciului de distributie. In prezent pe langa unele CHE-uri au inceput sa prolifereze racordari ale unor instalatii de racordare de cele mai multe ori cu incalcarea HGR 876/2003 si a drepturilor OD. OD are responsabilitatea strategiilor de dezvoltate a RED pe teritoriul sau. Incurajarea aparitiei solutiilor facile, ieftine prin racordari fara viitor din instalatiile producatorilor poate compromite dezvoltarea RED pe anumite zone. OD poate lua in calcul si solutii de racordare directa din instalatiile producatorilor dar in acelasi regim de
  • art 14 (3) da exclusivitate OD sa elaboreze studiul de solutie dar in acelasi timp vorbeste de respectarea principiilor liberei concurente. Cred ca aici avem adusa atingere atat a dreptului solicitantului de asi alege prestatorul serviciilor platite de el (proiectare, executie de lucrari) si se aduce atingere intereselor proiectantilor autorizati tot de ANRE sa presteze o activitate pe o piata pe care acelasi ANRE o restrange drastic.

Aceste doua aspecte trebuie atent discutate pentru ca sunt fundamentale.

In privinta proiectarii ANRE si-a asumat responsabilitatea formarii unei piete concurentiale exercitandu-si dreptul de a emite autorizari ale agentilor economici care presteaza activitati de proiectare instalatii electrice de utilizare, racordare la RED, RED si RET. Pentru a promova principiile clamate in art 14(3) ale liberei concurente as merge pana acolo incat as interzice OD executia in regie proprie a proiectarii si a lucrarilor de constructii montaj.  OD in calitate de beneficiar are destule parghii sa se asigura ca ii sunt respectate interesele (tema de proiectare, caietele de sarcini, avizarile, receptiile etc). In acest fel se consolideaza o piata. Agentii economici sunt incurajati sa investeasca in dezvoltarea afacerii se creaza premisele unei libere concurente.

Un aspect esential il constituie protejarea OD in raport cu litigiile si costurile induse de lipsa unor avize/acurduri si/sau nerespectarea acestora respectiv a viciilor de dimensionare al neatingerii obiectivelor de eficienta solicitate de OD. Aceste responsabilitati vor fi ale proiectantului practic pe toata durata de viata a obiectivului proiectat.

Daca in privinta executiei se vorbeste destul de clar de constructorii autorizati in ceea ce priveste necesitatea existentei documentatiilor regulamentul este destul de vag. Trebuie accentuata ideea ca  lucrarile de racoradare la RED  se poat executa numai in baza unei documentatii tehnice elaborate de  o unitate atestata ANRE cu obtiberea tuturor avizelor, acordurilor, autorizariilor (inclusiv a autorizatiei de constructie) necesare  functionarii in deplina legalitate a instalatiilor electrice de racordare la RED.

Consider ca este de datoria ANRE de a stopa executia instalatiilor fara documentatii tehnice legal elaborate. Exista foarte multe argumente legale care sa sustina preocuparea ANRE pentru promovarea lucrarilor de racordare in baza unor documentatii tehnica eleborate de unitati atestate pentru acest tip de servicii.

  • art 37 abordeaza o problema sensibila. ANRE impune participarea OD la cofinantarea maririi capacitatii de distributie ocazionata de solicitantul unui ATR. Nu avem garantia ca afacerea pentru care se solicita asigurarea conditiilor de racordare va reusi, nu avem garantia ca se va confirma nivelul prognozat al puterii cerute, nu  avem garantia continuitatii activitatii pe amplasamentul respectiv pana la amortizarea partii de cofinatare al OD la marirea capacitatii de distributie dar impunem practic cofinantarea ( a se vedea si art 37(4) litera c). Consider ca aceasta prevedere aduce riscuri si complicatii. Practic renuntam la principiul avut in vedere de HGR 867/2003 ca cel care cere o modificare sa-si asume costurile si implicit deschidem calea unor posibile costuri neperformante pentru OD pe care acesta nici nu poate sa le refuze. Se fa exercita o presiune mare pe fondurile de investitii ale OD in detrimentul unor lucrari de modernizare pentru imbunatatirea rentabilizarea expoatarii RED

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 răspunsuri to “Istorie: Asupra noului regulament de racordare la RED (document supus dezbaterii publice pe site ANRE)”

  1. RISTEA Ion Says:

    NU SUNT DE ACORD CU: agentiile guvernamentale cu cea mai buna activitate..

  2. stoianconstantin Says:

    Salut Ristea Ion,

    Acum avem doua pareri! Eu chiar cred sincer in textul pe care l-am scris. Evident imi bazez afirmatia pe experienta mea si pe contactele pe care le-am avut cu ANRE ca persoana a carei activitate profesionala este influentata de reglementarile adoptate de ANRE.

    Evident poate am exagerat. In fapt trebuia sa nu fac comparatii deoarece recunosc ca nu am prea multe informatii despre activitatea altor agentii guvernamentale.

    Corect ar fi fost sa scriu „cu o buna activitate”. Poate in aceasta varianta poti fi de acord cu mine!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: