Probleme pt examenul de autorizare electricieni


SGC 2002       Sursa www.anre.ro  Pe blog veti gasi variante de rezolvare a unora din aceste probleme! Va sugerez sa cititi rezolvarile cu discernamant si circumspectie astfel incat sa evitati sa invatati mecanic si implicit sa evitati sa preluati eventuale solutii gresite. dati clik pe link-ul de mai jos pt a va descarca fisierul cu probleme.

electricieniprobleme20092

 

 

 

 

96 Răspunsuri la “Probleme pt examenul de autorizare electricieni” r r

  1. ciprian spune:

    buna ziua.
    vrem sa autorizam firma noastra pentru a putea face masuratori pram, cei de la anre mi-au zis ca trebuie sa ne atestam gradul B, dar mai multe detalii nu au vrut sa-mi dea:
    am studiat legislatia si nu e f clara:
    pt grad B , art 18 ne trebuie un electrician aut grad 2 a+b si 2 electricieni calificati. noi avem un inginer cu cu diploma de electrician autorizat grad 3 a+ b, dar in loc de muncitori calificati avem tot ingineri calificati in domeniul electric* pot acestia sa inlocuiasca muncitorii calificati). si tot la acest articol sunt 2 note: ca avem nevoie de 2 ingineri autorizati 2 a dc vrem sa facem proiectare si 2 ingineri grad 2 b pt executie, dar dc noi indeplinim primele 2 cerinte ,mai tb sa avem acesti electricieni/ ingineri autorizati.
    va multzumesc si astept raspuns pe adresa de mail

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      25/02/2009 la 18:43 | Răspunde modifică

      Salut Ciprian,
      Aveti oameni supra calificati e OK!
      SGC

      ciprian spune:

      26/02/2009 la 09:06 | Răspunde modifică

      va multzumesc pt raspuns, dar tin sa mentionez ca in afara de un electrician autorizat grad 3 a+b, ceilalti au doar diploma de inginer cu calificare electrotehnica, e ok pt gradul B, sau trebuie neaparat autorizati ANRE?

      stoianconstantin spune:

      26/02/2009 la 11:21 | Răspunde modifică

      Salut Ciprian,
      Daca vrei sa lucrezi in unitatile SEN este obligatoriu atestatul ANRE pentru firma. Poti sa adopti si strategia sa depui dosarul de atestare asa cum interpretezi tu regulamentul si iti vor comunica cei de la ANRE eventualele observatii fata de care reactionezi corespunzator. Te sfatuiesc sa faci si o vizita la Serv Metrologie Legala din judetul tau poate afli lucruri noi!
      SGC

  2. gego daniel spune:

    Buna ziua.As vrea si eu sa stiu problemele cum sunt impartite.Adica care probleme sunt pentru autorizatie grad II.Si as mai vrea sa stiu daca probleme se schimba in fiecare an sau raman in general aceleasi?Va multumesc.

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      08/03/2009 la 13:19 | Răspunde modifică

      Salut Daniel,
      Cred ca trebuie sa tie le imparti singur! Poate dupa limitele de competenta ale gradului (e doar o sugestie).
      In ultimii 2 ani nu s-au schimbat problemele.
      La examen pot aparea insa probleme de acelasi tip cu date schimbate.
      Succes!

  3. stefania spune:

    am nevoie de un sfat tecnic urgent pentru ca trebuie sa dau solutia constructorului: este functional un grup electrogen carcasat (100 kva), silentios, in exteriorul cladirii unei gari. Nu se dispune de spatiu suficent in interiorul cladirii.
    Eu imi pun problema temperaturii pe timp de iarna, desi furnizorul spune ca e proiectat pentru astfel de conditii. E necesara construirea unei incaperi in conditiile in care dispune de sistem de incalzire a uleiului? multumesc

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      10/03/2009 la 20:10 | Răspunde modifică

      Salut Stefania,
      Cred ca raspunsul se afla in cartea tehnica a grupului. Evident ca afara sunt conditii mai grele de exploatare si uzura grupului va fi ceva mai accentuata. Dar repet raspunsul se afla in cartea th. Avem in parcul unitatii grupuri mobile pe care le pastram functionale chiar daca acestea sunt parcate in aer liber.
      SGC

  4. sorin spune:

    Buna. Am o firma in domeniul electric si electronic si as dori sa fac masuratori PRAM la o alta firma si va rog sa-mi dati detalii despre autorizarea firmei la ANRE . Am personal calificat ANRE .ORICUM VA MULTUMESC

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      28/03/2009 la 21:26 | Răspunde modifică

      Salut Sorin,
      Nu am prea inteles tema! Daca esti interesat sa iti autorizezi firma la ANRE trebuie sa citesti ordinul ANRE 24/2007.
      SGC

  5. robert spune:

    bunaziua . Am terminat liceul energetic in urma cu 9 ani .timp de 6 ani am lucrat fara forme legale ( la negru, particular) pot sa ma inscriu la examen ?? pot sa intru in posesia autorizatiei ANRE gradele AII si BII??

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      06/04/2009 la 17:19 | Răspunde modifică

      Salut Robert,
      Merita sa incerci la grad II A+B. Eventual daca vrei sa nu risti un refuz eventual la II A poate faci o schita de CV si una de lucrari si le trimiti pt pdv la ANRE, cat mai din timp.

  6. Farau Flavius spune:

    cum pot sa obtin autorizatia anere pentru o firma ?

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      28/06/2009 la 16:27 | Răspunde modifică

      Salut Flavius,
      Te poti lamuri citind ordinul ANRE 24/2007 care reglementeaza atestarea firmelor de catre ANRE. Ordinul poate fi cititi pe site http://www.anre.ro Daca nu te descurci mai vorbim!
      Succes!
      SGC

  7. marius spune:

    buna ziua.As dori sa stiu cum pot obtine autorizare anre? De profesie sunt electromecanic locomotiva,cu atestat obtinut la terminarea liceului CFR.Din anul 2001 lucrez ca electrician in republica portugheza unde am autorizare de a lucra in joasa,medie si inalta tensiune,deoarece lucrez la o companie care construieste ,intretine si amplifica posturile de transformare,centrale electrice,si parcuri eoliene.Am lucrat si in republica Irlanda anul trecut unde am construit un post de transformare pr baza de gaz ,tot ca angajat al companiei portugheze.As dori sa stiu ce trebuie facut pentru a obtine autorizatie in Ro ?

    • iulian spune:

      Buna ziua! Ma numesc Iulian si lucrez in Grecia ca electrician la o companie de drumuri si poduri.Lucrez la instalatiile de joasa si medie tensiune,iar cand am plecat din Romania aveam categoria 3-II. De atunci nu am mai facut nimic in legatura cu asta. Stiti cumva daca este echivalata categoria asta si cum ? Multumesc!

    • stoianconstantin spune:

      Salut Iulian,
      categoria 3-II e (a fost!) o categorie de salarizare. Ea nu se echivaleaza. Se pot echivala doar studiile. Ori din ce spui deja ai fost acceptat ca electrician in Grecia.
      SGC

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      05/08/2009 la 20:57 | Răspunde modifică

      Salut Marius,
      Citeste de pe blog sau de pe site http://www.anre.ro Ordinul ANRE 25/2007 si te lamuresti repede!
      Ai conditii cel putin pentru II B daca nu ciatr pt II A+B
      SGC

  8. Claudiu spune:

    Buna ziua. Am terminat liceul tehnic cu calificarea tehnician operator tehnica de calcul. As dori sa obtin o autorizatie ANRE pt instalatii interioare. Ce pasi trebuie sa fac pt obtinerea autorizatiei? Multumesc

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      17/08/2009 la 20:39 | Răspunde modifică

      Salut Claudiu,
      Te rog sa te familiarizezi cu pagina aa_autorizare electricieni. Ai acolo toate informatiile. Ca punct de plecare iti recomand ordinul ANRE 25/2007 regulamentul de autorizare a electricienilor.

      SGC

  9. Radu Sbuchea spune:

    Spuneti-mi te rog daca cu o autorizatia cu gradele IIA si IIB pot sa execut tablouri electrice de automatizare pana la 1kV.

    Astept cu nerabdare raspunsul.

    Respectele mele

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      11/09/2009 la 17:16 | Răspunde modifică

      Salut Radu,
      Da!
      Succes!
      SGC

  10. roman ionut spune:

    sunt de f mare folos dar multe probleme sunt vag explicate . ex problema nr 4 din aplicatiile numerice. multa bafta !

  11. Vasile Tabacaru spune:

    Caut un normativ in vigoare si care sa specifice (macar la nivel de recomandare) care este distanta minima la care sa se poata executa 2 mansoane pe un cablu de 20 kV care a suferit un defect si nu are rezerva ?! Bucata de cablu de inndaire trebuie sa fie suficient de lunga incat sa asigure refacerea macar odata doar a unui manson sau a ambelor mansoane ?!
    N-am gasit nimic scris.
    Atentie : este vorba de cabluri de 20 kV in exploatare si nu pozate noi (pentru asta spune NTE 007 treaba cu max. 4/6 mansoane pe 1 km etc.)

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      19/01/2010 la 21:52 | Răspunde modifică

      Salut Vasile,
      Cablu defect este cu izolatie uscata sau este un cablu izolat cu hartie uleiata?
      Daca ar fi un cablu uscat atunci recomand sa existe rezerva pentru 1 manson. Probabilitatea de defect fiind suficient de mica ca sa nu existe probleme. Daca vorbim de un cablu in ulei si de mansoane mixte atunci as recomanda o rezerva ceva mai mare pt ca aceste mansoane nu sunt la fel de sigure.
      Eu in situatii similare, pentru cablu in ulei asociam lucrarii de reparatie si inlocuirea unui tronson de cablu astfel incat sa reduc probabilitatea de defect. Daca puteam asfel renunta la un manson si/sau elimina altele mai vechi puteam asigura o lucrare mai buna.
      SGC

  12. iulica spune:

    va salut pe toata lumea. am si eu o mare hiba, care e treaba cu acel curs de 5 zile care trebuie sa-l ai facut pentru a sustine examenu de autorizare, si de ce pana-n prezent doar in bucuresti se tine? o alta modalitate prin care niste oameni acolo sus ajunsi sa-si umfle conturile sau doar e o simpla iluzie de a mea!!! cine stie

  13. Boariu Nelutu spune:

    Buna Ziua, am si eu o intrebare, am terminat un liceu cu profil tehnic, specializarea tehnician in automatizari si acum sunt student la Inginerie Energetica Brasov,anul intai, vreau sa ma autorizez PFA grad IIB si vreau sa stiu daca cu diploma de liceu specializarea tehnician in automatizari ma incadrez in art 24 Sectiunea 2 Inscriere din Regulament sau trebuie sa urmez un altfel de curs?vreau sa stiu din timp pentru a sti cum sa ma pregatesc pentru examenul de autorizare din sesiunea de toamna!

    • stoianconstantin spune:

      stoianconstantin spune:

      15/03/2010 la 17:21 | Răspunde modifică

      Salut Nelutu,
      Pur si simplu trebuie sa citesti Ord 90/2009 daca pregatirea ta corespunde grilei “cuvant cu cuvant” e ok daca nu trebuie sa faci cursuri. Eventual pt siguranta contacteaza si ANRE.
      SGC

  14. ionut spune:

    salut..

    cum pot obtine autorizatia de electrician

    • stoianconstantin spune:

      Citind HGR 90/2008 si materialele publicate pe blog!
      SGC

  15. stelian spune:

    asi vrea sa stiu cum pot autoriza firma ANRE.. specific ca am certificat ISO.

  16. mihai spune:

    am facut scoala profesionala profil electric,apoi am lucrat 6 ani la s.c.terom s.a ca electrician intretinere! trebuie sa fac obligatoriu cursuri pt autorizare?am pfa si vreau sa aplic pt categoria 2B. va multumec anticipat!

  17. calin marian spune:

    am lucrat ca electrician intr. si rep. de la absolvirea liceului in 83 pina anul trecut cand am fost disponibilizat. pina acum am lucratin alt domeniu si as vrea sa lucrez din nou ca electrician , vechea autorizatie aexpirat in 2009. pot sa ma autorizez ca persoana fara sa fiu angajat?majoritatea firmelor solicita autorizare anre

  18. stoianconstantin spune:

    Da, poti!
    SGC

  19. calin marian spune:

    La vechea autorizatie aveamgradul 1cu lucrari pina la 10kw.cu ce grad echivaleaza acum? V-as ruga foarte mult daca mi-ati detalia cum sa ma autorizez ca persoana fizica.Multumesc mult.

  20. Hincu Andrei spune:

    Buna Ziua, am si eu o intrebare, am absolvit Universitatea Tehnica din Moldova Facultatea de energetica , profilul mElectrotehnica si Energetica specialitatea Electromecanica cu specializarea Proiectarea si exploatarea masinilor si aparatelor electrice. Intrebare: pot obtine autorizare ANRE in RO(fiind originar din RM) si la ce grad pot spera(neavind lucrari efectuate ). Mersi anticipat

    • stoianconstantin spune:

      Salut Andrei,

      Nu stiu sa iti raspund cu da sau nu!

      Totusi cred ca pot sa iti fac cateva sugestii utile:

      1) ai putea citi pe blog materialele postate pe pagina aa_autorizare electricieni
      2) foarte important este regulamentul de autorizare a electricienilor HGR 90/2008. Cel putin grila cu cerinte de studii si vechime pentru fiecare grad de autorizare

      3) poti contacta dupa documentare ANRE Romania http://www.anre.ro , prin email si/sau telefon ca sa iti confirme concluziile la care ajungi dupa studil regulamentului de autorizare

      4) in paralel ar trebui sa te interesezi la Chisinau sau la Bucuresti la ministerele invatamantului despre echivalarea studiilor.

      Daca obtii raspunsuri favorabile cred ca pe blog vei gasi destule materiale care te vor putea ajuta sa pregatesti examenul din toamna 2010 primavara 2011. Atentie ca in regulament se vorbeste si de un curs de pregatire a examenului. Probabil ca pentru acest curs va trebui sa discuti cu firme din Iasi eventual Bacau. Prin negocieri succesive sunt convins ca vei putea agreea cu aceste firme conditii convenabile de instruire.

      Putem discuta ori de cate ori consideri necesar. Ar fi bine ca in ipoteza unor mesaje succesive sa utilizezi butonul “raspunde” asociat primului tau mesaj. In acest fel toata discutia noastra va fi consemnata grupat pe blog.

      In masura in care doresti ca investigatiile tale sa fie utile si altor colegi din Republica Moldova poti posta in comentarii rezultatele investigatiilor facute la ANRE si la Ministerele Invatamantului din Md si Ro

      M-ar bucura daca ai accepta si oferta de a deveni membru activ al platformei Win-4-All. Eu am decis sa sustin acesta idee convins fiind de potentialul ei. Pentru cei decisi si consecventi sunt sigur ca preocuparile de consolifare a unei retele proprii vor fi copios rasplatite!

      Succes!

      SGC

  21. Viorel spune:

    Buna ziua. Am si eu o intrebare referitoare la obtinerea gradului III A. Am in acest moment autorizatie IIA +B si vreau sa trec la gradul IIIA.
    – am experienta de 3 anii in executia si proiectarea instalatiilor electrice . aferente autorizatiei de gr IIA+B.
    In legislatie scrie ca este nevoie de: “2 ani EPP sau EPEx instalatii electrice MT” + CPA6
    Cum pot sa am experienta in MT daca eu nu am dreptul sa proiectez sau executa astfel de instalatii ???

    • stoianconstantin spune:

      Viorel,
      Aparent e un drum inchis! Insa doar aparent. Este importanta calificarea si vechimea in munca. Daca lucrezi intr-un colectiv de proiectare poti lucra la proiecte de 20 kV insa seful de proiect va fi electricianul autorizat cu gradul IIIA care preia raspunderea asupra proiectului.
      Eu cred ca si in situatia in care ai avea doar vechime in activitatea de electrician autorizat IIA si Pregatirea profesionala necesara + cursurile de instruire vei fi acceptat pentru autorizare IIIA. E bine totusi sa fii atent la redactarea listei de lucrari cel putin pe care le-ai studiat si/sau de ex a unor cursuri pentru proiectare RED 20 kV.
      Succes!
      SGC

  22. gheorghiţă spune:

    doresc sa stiu unde si cand se fac cursurile pentru autorizare anre pentru electricieni autorizati grupa a patra .

    • Stoian Constatin spune:

      Salut,
      Intri pe site http://www.anre.ro si gasesti lista unitatilor autorizate sa tina cursurile. Iti alegi unitatea si intrebi care este programul cursurilor
      Succes!

  23. Mocanu Stefan spune:

    Buna ziua,
    Sunt autorizat ANRE gradul A+B II, am deschis PFA, as dori sa stiu care sunt conditiile pentru efectuarea de masuratori PRAM?
    Multumesc.

    • stoianconstantin spune:

      Salut Stefan,
      Eu cred ca rebuie sa intrebi la BRML (Biroul de Metrologie Legala) din judetul tau si/sau la Inspectia de Stat in Constructii. Ambele unitati au competente legale in privinta autorizarilor care presupun masuratori si “laboratoare de masuratori”.
      SGC

  24. marius spune:

    Sunt PFA si am terminat Fac. Electrotehnica si momentan sunt anul II la Master la CECM(conversia energiei si controlul miscarii) si as dori sa stiu daca pot sa imi iau autorizare ANRE si daca da de care grad?
    Va multumesc !!!

    • stoianconstantin spune:

      Dl inginer va rog sa cititi HGR 90/2008 si va veti lamuri!
      Succes!
      SGC

  25. George Bucur spune:

    Buna ziua am facut un curs la distanta pt calificare in ELECTRICIAN IN INSTALATII ENERGETICE pot realiza cu aceasta calificare instalati electrice domestice. va multumesc mult

    • stoianconstantin spune:

      Da, cu conditia sa fii reusesti sa te autorizezi la ANRE ca electrician. Vezi detalii pe http://www.anre.ro sau pe blog pe pagina aa_autorizare electricieni
      SGC

  26. Nicolae spune:

    Va rog sa-mi spuneti daca autorizatia de electrician obtinuta in anul 2000 provizoriu si in 2002 definitiva, mai este valabila. Autorizatia este pentru gradul III si am calificare de inginer electotehnic.

    • stoianconstantin spune:

      Salut Nicolae,
      Nu mai este valabila. Nu mai exista notiunea de autorizatie definitiva. Acum sunt valabile pe 5 ani. Trebuie sa dai un nou examen.
      Succes!
      SGC

  27. Bogdan spune:

    Buna ziua ,

    Sunt Electrician exploatare medie si joasa tensiune , pentru a putea face proiecte de instalatii electrice , de ce grad de autorizare am nevoie ?

    Multumesc !

  28. cristea danut spune:

    Ma numesc Danut Cristea. Sunt electrician de joasa si medie tensiune din anul 1990, intr-o societate nationala. Sunt absolvent al Scolii de maistri electricieni – promotia februarie 2010. Doresc sa stiu daca pot obtine autorizatie pentru gradul III-B si daca este necesar cursul de pregatire in vederea autorizarii. Multumesc anticipat pentru raspuns. Cu stima Danut Cristea.

    • stoianconstantin spune:

      Salut Danut,
      Citeste te rog Ord 90/2009 pe blog sau pe site http://www.anre.ro Acolo gasesti toate informatiile necesare.
      Succes! daca totusi nu te descurci mai vb!
      SGC

  29. Neagu Marin spune:

    Am lucrat ca electrician de intretinere din anul 1976 pana in 1983 ,sunt absolvent de liceu industrial electrotehnic ,am avut categoria IV , in intreprinderea unde am lucrat .Acum as dori sa-mi reiau meseria si sa ma autorizez ANRE . Trebuie sa mai fac niste cursuri , si unde , daca am intrerupt aceasta meserie .

    • stoianconstantin spune:

      Salut Marin,
      Citeste te rog Ord 90/2009 pe blog sau pe site http://www.anre.ro Acolo gasesti toate informatiile necesare. E vb si de un curs scurt, prealabil examenului de autorizare
      Succes! daca totusi nu te descurci mai vb!
      SGC

  30. ION DEVA spune:

    Buna ziua,
    Am o intrebare. Sunt autorizat IB,valabil pana in 2012,vreau sa merg la examen grad IIB si nu stiu daca mai tb sa merg la un curs teoretic de instalatii,pentru ca eu nu as fi la primul examen de autorizare,ci doar dupa 10 ani sunt obligat de acesta.Este OK sau tb sa fac curs,pentru ca m-am inscis la ANRE si mi-au comunicat ca tb curs.
    Multumesc anticipat.

    • stoianconstantin spune:

      Tb, ANRE nu glumeste atunci cand spune ca tb!
      Succes!
      SGC

  31. ION DEVA spune:

    Nu inteleg, ce vreti sa spuneti prin faptul ca ANRE nu glumeste ?
    Este o problema care depinde de ANRE sau ei nu tb sa respecte regulementul aprobat de ei insisi. Oricum dupa cum vad eu la prima vedere domeniul electric este foarte bine reglementat, dar pe piata nu ai loc de neautorizati, inca chiar esti luat de fraier cand spui ca esti autorizat ANRE.
    Multumesc pentru raspuns, nu am inteles nimic. Din ceea ce am citit pe blog am crezut ca o sa am parte de un sfat profesionist.
    M-am inselat!

    • stoianconstantin spune:

      Salut Ion,

      Nu iti inteleg nemultumirea. Ai primit un aspuns de la ANRE si ma intrebi pe mine daca este adevarat? Ti-am spus ca ANRE nu glumeste cand raspunde la intrebari. Chiar este adevarat acest lucru.
      Trebuie sa faci cursul!
      Ce se intampla pe piata e alta discutie. Numai o parte din electricienii unui agent economic atestat trebuie sa fie autorizati. Nevoia de autorizare trebuie sa o simti in primul rand tu. Daca ajungi la concluzia ca iti foloseste in consolidarea pregatirii tale profesionale sau pentru pastrarea locului de munca atunci deja ai suficiente motivatii.
      Succes!
      SGC

  32. ION DEVA spune:

    Multumesc pentru explicatii. Imi cer scuze pentru tonul folosit!

  33. ioana spune:

    Buna ziua. Sunt noua pe site si vroiam sa va rog respectuos domnule Stoian daca ma puteti ajuta cu niste pagini din cartea “Protectia prin relee si automatizarea sistemelor electrice ” de I. Badea s.a. Am nevoie de documentatie pt dispozitive DRRI, principii de realizare si functionare, actionare, demaraj, controale.Deasemenea mai am nevoie de automatizarea RAR pe liniile electrice aeriene de 110 kV SI Subsisteme de protectie si control a liniilor electrice. Daca ma puteti ajuta astept un semn aici. Va multumesc frumos.

  34. tibi spune:

    tara e plina de nemultumitii care cred ca totul vine gratis!

  35. ION DEVA spune:

    Remarca – Tara este plina si de bagatori de seama (asa-i romanul, daca nu-i bagat in seama sufera).
    Aviz TIBI.

  36. Ionut spune:

    Imi poate spune cineva si mie, va rog ce problema a cazut la Bucuresti si Timisoara la gradul 3 in 2011? Multumesc anticiopat

    • stoianconstantin spune:

      incearca sa vezi daca exista informatia in comantariile de la articolul “opinii proaspete despre examen”
      SGC

  37. manuel spune:

    buna dl stoian,
    ce imi trebuie sa fac ca sa deschid o companie de intretinerea unui camp de energie eoliana, va multumesc

  38. Cristian Branescu spune:

    Buna.
    Am si eu o neclaritate, lucrez in proiectare la o firma atestata ANRE cu tate gradele inclusiv inalta tensiune. Eu am atestat anre gr. IIA+IIB, intrebarea este daca pot sa proiectez lucrari de medie tensiune fara sa am eu personal autorizarea Gr III A, in cazul in care firma este autorizata pentru asa ceva? Multi zic ca da, altii ca nu, nu stiu care este adevarul.
    Va multumesc anticipat pt raspuns.

    • Incze Andras spune:

      Conform legislatiei NU puteti sa proiectati instalatii de medie tensiune cu grad IIA+IIB. La licitatii se cer si autorizatiile individuale al membrilor echipei de proiect, care trebuie sa corespunda cerintelor impuse. Daca proiectul contine si elemente de joasa tensiune, atunci puteti fi inclus oficial, alta mancare de peste cine ce semneaza din proiect si cum se imparte practic lucrul, insa oficial nu puteti proiecta partile care necesita grad superior. Parerea personala este ca in cadrul firmei puteti face, insa trebuie sa verifice si sa parcurga un coleg care are autorizatie de grad corespunzator proiectul si sa-si asume raspunderea pentru partea respectiva prin semnare, adica practic proiectati in locul titularului care verifica, semneaza si raspunde pentru specialitatea respectiva din proiect, dar asta depinde si de atitudinea si cerintele beneficiarului.

  39. Cristian Branescu spune:

    Ms frumos pt raspuns

  40. lucrari de diploma spune:

    lucrari de dizertatie…

    [...]Probleme pt examenul de autorizare electricieni « Puterea sub lupă … până la bec![...]…

  41. Andrei Hojbota spune:

    Domnule Stoian,
    am o nelamurire si sper ca dumneavoastra sa ma puteti ajuta.

    Vreau sa obtin autorizarile ANRE pentru gradele IIA+IIB.

    In vederea acestui lucru am citit regulamentul de pe site-ul ANRE si am ramas cu o nedumerire: pentru persoanele absolvente ale unei facultati de electrotehnica si ale unui master tot in domeniul electrotehnicii mai este necesara sustinerea cursului de pregatire teoretica prealabil sustinere examenului de autorizare?

    Am incercat sa obtin un raspuns insa parerile celor pe care i-am intrebat sunt impartite iar de la ANRE inca nu am obtinut un raspuns.

    Va multumesc anticipat

    • stoianconstantin spune:

      Salut Andrei,

      Trebuie sa faci acel curs! Totusi insista si vei obtine si opinia ANRE asupra acestei probleme.

      SGC

  42. Florin spune:

    Se poate autoriza intern intr-o societate electrician pentru medie tensiune? Daca da, care ar conditiie?
    Va multumesc anticipat.

    • stoianconstantin spune:

      Salut Florin,
      numai profesional si respectiv pe linie de NPM.
      Daca veti citi regulamentul de autorizare va veti lamuri.
      SGC

  43. nicu spune:

    va salut!am o problema sunt absolvent de scoala profesionala electrician si am lucrat ceva timp in cadrul unor societati mai trebuie sa fac curs sau ma pot inscrie pt autorizare?

  44. nicu spune:

    sunt proaspat angajat al unei firme si e necesar lucrul la inaltime(pe stalpi)ce autorizatie ami trebuie?

  45. nicu spune:

    pot lucra de unul singur sau este nevoie de 2electricieni pt a realiza acest gen de lucrare?

  46. Ovidiu Apostol Caba spune:

    calificat in meseria de electrician in anul 1985 (1B),fost angajat al firmei SIDEX pina in anul 2002 (iesit cu ordonanta pozitia sef echipa actionari zi si baza locala),iar pina acum am lucrat la diferite companii,ultima oara in SUA 4 ani.Doresc sa stiu,unde pot sa ma interesez daca am fost autorizat 2A si B sau alta autorizare grupa III-IV?Pentru PFA grad IIA si IIB trebuie sa mai fac vre-un curs de calificare sau trebuie sa invat tematica si sa ma inscriu la examen?Trebuie sa-mi elibereze Sidex-ul actualmente Arcelor Mittal,vre-o adeverinta din perioada lucrata?

  47. Ovidiu Apostol Caba spune:

    va multumesc nu mai este nevoie,am citit Ord 90/2009.

  48. Dia spune:

    Va rog sa imi spuneti cum se realizeaza efectiv o priza de pamant exterioara pentru urmatoarea situatie:
    este vorba de o retea LES 0,4 kV de 810m realizata cu cablu ACYABY 4×16, pentru alimentarea unor aparate de iluminat montate pe stalpi.

  49. Sandumihai spune:

    Buna ziua,
    Caut raspuns la o intrebare de ceva vreme si pana acum am primit o multitudine de raspunsuri care din pacate nu au nici un corespondent in comun.
    Pentru executia unui parc eolian,pe partea electrica, am nevoie de un inginer autorizat ANRE sau este suficient un absolvent al faculatatii de Electrotehnica? Aici ma refer la: urmarirea lucrarilor, receptie finala lucrari si semnarea actelor pe partea de calitate.Daca da, imi puteti spune va rog gradul minim al autorizatiei pe care ar trebui sa il aibe acest inginer pentru a putea legal sa fie responsabil pentru activitatile de mai sus?
    Va multumesc anticipat!

    • Incze Andras spune:

      La ce nivel de tensiune ar fi racordarea la SEN al parcului ?

    • Sandumihai spune:

      400 kV

    • stoianconstantin spune:

      Buna ziua,

      Depinde de Dv!

      Puteti apela la oameni cu abilitati certificate: diriginti de santier, responasabili th cu executia acestia cel putin la data obtinerii autorizatiilor au avut ca si conditie sa fie electricieni autorizati. E drept (cel putin) in cazul dirigintilor ca cerintele de autorizare nu prevedeau un anumit nivel de autorizare si nici nu fac vb ce se intampla daca acesta nu isi reinoiete autorizatia ANRE.

      “Responsabilul” ar putea fi si doar autorizat ANRE sau la fel de bine daca este doar un fel de “manager de proiect” poate sa nu fie autorizat sau chiar mai mult nici nu este obligatoriu din pdv al prevederilor legale sa fie de meserie electrician!

      Singura obligatie legala este ca lucrarile electrice sa le executati cu firme autorizate ANRE

      Succes!

      SGC

  50. Nutescu Cristian spune:

    Buna ziua Domnule Stoian Constantin,

    Felicitari pentru blog, eu l-am gasit foarte util.
    Numele meu este Nutescu Cristian, sunt proaspat absolvent al Facultatii de Electrotehnica Iasi, specializarea Sisteme Electrice si vreau sa invat si sa dau pentru primul grad ANRE. Daca imi permiteti, unde gasesc tematica pentru examen si toate materialele,probleme, tot tacamul?

    Va multumesc

    Cu stima,
    Nutescu Cristian

  51. Emil spune:

    Buna ziua. Nu stiu daca mai este cineva pe aici dar…incercarea moarte nu are. Vreau sa stiu si eu ce anume trebuie sa fac pentru obtinerea unei autorizatii pentru instalatii electrice casnice avand in vedere ca am terminat liceul electrotehnic in “83 si am lucrat ca electrician de intretinere in linia de productie iar apoi ca electrician la o intreprindere de depanari tehnica digitala si analogica. Mentionez ca pentru toate detin diplomele aferente. Cu stima.

  52. Alex spune:

    Buna ziua,

    Am absolvit in urma cu 20 ani liceul energetic ,specializarea electrotehnica. Cum pot obtine atestat de electrician ( cel mai mic grad ) ,este obligatoriu sa ma inscriu la examen sau exista o alta cale mai scurta pentru accederea la primul nivel.

    Multumesc

  53. daniel crisan spune:

    buna sunt daniel am gradele 2 A+B am un II (PFA) cu cod caen in electricitate si as dori sa aflu dc pot executa verificari la priza de impamantare fara ce firma sa fie autorizata anre

Lasă un răspuns

